Szkolenia pracownicze, dobrobyt czy strata czasu?

Uczymy się przez całe życie, ten frazes stał się już dość oklepany, ale pomimo wszystko jest nadal prawdziwy. Poprzez rozwój nie rozumiemy bowiem jedynie uczęszczania do szkoły, czy też na kolejne studia podyplomowe. Z wiekiem, nabywamy również coraz to nowych doświadczeń życiowych, uczymy się schematów w jakich przyjdzie nam się poruszać, popełniamy błędy, z których zazwyczaj wyciągamy wnioski, jesteśmy delegowani na różne szkolenia pracownicze.

To tak tytułem wstępu, a teraz przejdźmy do meritum. Czy rzeczywiście nabywamy nowych umiejętności w naszych miejscach pracy, jak przedstawia się sytuacja szkoleń pracowników w polskich firmach? Pomimo, że sprawa nie wygląda do końca pozytywnie, to należy śmiało stwierdzić, że na pewno rozwija we właściwą stronę. Oto wnioski jakie można wysunąć z obserwacji:

  • Pomimo, że funkcja szkoleniowa jest niezwykle istotna w działalności działu zarządzania zasobami ludzkimi, to jest jednak dość zaniedbywana
  • Szkolenia częściej mają miejsce w firmach prywatnych pochodzenia zagranicznego, aniżeli tych rodzimych, czy państwowych
  • Zauważa się również małą liczbę godzin predestynowanych na szkolenia;
  • Firmy przeznaczają małą ilość pieniędzy na kształcenie
  • Pracownicy często traktują szkolenia jako zło konieczne, ponieważ wiążą się one z koniecznością wyjazdów, a tym samym zostawiania rodziny
  • Wyniki badań przeprowadzonych w polskich firmach, wskazują, że pracownicy uważają szkolenia przeprowadzane w ich miejscach pracy za mało merytoryczne i efektywne

To był ten cień, który kładzie się na sytuację istniejącą w polskich firmach, ale tak jak zaznaczyłam na początku, zauważalna jest znaczna poprawa świadomości osób organizujących jak i uczestniczących w szkoleniach. Są oni coraz częściej przeświadczeni o licznych korzyściach, które wiążą się z kształceniem pracowników, a do pozytywów możemy z pewnością zaliczyć takie czynniki jak:

  • Jest to sposób motywacji zatrudnionych
  • Pozwala uświadomić zainteresowanym, iż firma traktuje ich poważnie, ponieważ inwestuje w nich
  • Może poprawić komunikację w zespole
  • Wiąże pracownika z firmą
  • Wzbogaca firmę, która posiada osoby przeszkolone, kompetentne, mogące się tym samym podejmować coraz bardziej złożonych zadań
  • Buduje pozytywny wizerunek nowoczesnej firmy, dbającej o swoich podopiecznych
  • Ułatwia pracownikom wchodzenie w nowe sytuacje, pomaga zniwelować strach przed zmianami

Tak naprawdę, dzięki kształceniu osób zatrudnionych, zyskują nie tylko oni ale także sama firma, która jest postrzegana jako innowacyjna, zdolna do wprowadzania zmian w organizacji. Powoduje to także możliwość tworzenia oraz rozwijania komunikacji, którą można przećwiczyć i oswoić właśnie na szkoleniach. Co więcej, delegowanie pracowników do uczestnictwa w różnego rodzaju kursach, powoduje, ze władza w firmie przestaje być centralna, a rozproszona na wielu zatrudnionych, którzy nabywają coraz to bardziej zaawansowanych kompetencji. To zaś, pozwala na rozwijanie struktury samozarządzającej, gdzie po prostu dobrze naoliwiona maszyna, zaczyna sama na siebie pracować. Istotna jest oczywiście rola i poczucie samego pracownika, który rośnie w oczach, kiedy zda sobie sprawę jak firma w niego inwestuje a tym samym, jakie pokłada w nim nadzieję i przed jakimi stawia możliwościami.

Pozytywy zdają się nie mieć końca, dlaczego więc istnieją firmy, które nie korzystają z możliwości szkolenia swoich podwładnych? Przede wszystkim takie organizacje mogę nie zdawać sobie zupełnie sprawy z istoty i roli edukowania w funkcjonowaniu firmy. Co więcej, obawiają się kosztów takiego przedsięwzięcia, bądź uważają, że jest wiele innych istotnych spraw, na które należy wykładać fundusze. Negatywne nastawienie do uczenia się może też wynikać z wcześniejszego doświadczenia, kiedy to firma starała się szkolić swoich pracowników z bardzo miernym skutkiem. Ale to nie koniec dywagacji, są także tacy, którzy zwyczajnie obawiają się, że przeszkolony pracownik, ‘zabierze’ zdobyte umiejętności i bogatszy o nową wiedzę i doświadczenie zasili szeregi konkurencji. I w końcu ostatni czynnik, który hamuje rozwój polityki szkoleniowej w organizacji. Istniej grupa szefów, którzy są przeświadczeni, że pracownicy sami winni wykazać się inicjatywą i w zakresie własnym planować i opłacać dodatkowe kursy szkoleniowe.

Czy warto się więc szkolić? Jak najbardziej tak! Przecież sprzyja to nie tylko pozyskiwaniu kolejnych kompetencji zawodowych, ale również pozwala na nasz rozwój osobisty i poszerzanie umiejętności własnych. Poza tym pracownik, może traktować szkolenia nie tylko jako możliwość ewaluacji i rozwoju, lecz również pewnego rodzaju wynagrodzenie ze strony firmy, jak również drogę do kolejnych zmiany, takich jak chociażby możliwość awansu. Ja, po uczestnictwie w kolejnym kursie, zawsze wychodzę z niego nie tylko bogatsza w nową wiedzę, ale również zadowolona z siebie i dowartościowana.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Komentarze: 2 do “Szkolenia pracownicze, dobrobyt czy strata czasu?”

  1. 25/10/2010 o godz. 12:12, Globus pisze:

    Bardzo fajny wpis – zastanawiam się nad szkolenie sprzedażowym. Dotąd słyszałem same pozytywne opinie. Szkoda tylko,że niestety firma ich nei sponsoruje…

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. 24/11/2010 o godz. 15:23, Młody pisze:

    Popieram w 100% autora tego artykuł. Szkolenia dla pracowników są bardzo ważne. Jest dużo firm które organizują tego typu szkolenia. Ostatnio w ręce wpadła mi oferta May Agency i szkolenie dla handlowców „Sprzedaż z głową. Strategia myślenia wizualnego dla sprzedawców. ” Z tego co zapoznałem się z programem tego szkolenia zapowiada się ciekawie. Będę chciał namówić szefa aby nam coś takiego za sponsorował.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Nowoczesne formy marketingu
    Termin: 2019-09-23 - 2019-09-24. Szkolenie z nowoczesnych form marketingu maprzede wszystkimna celu przedstawienie uczestnikom alternatywnych metod i narzędzi marketingowych, dzięki którym podniosą efektywność dotarcia do odbiorców bez dużych nakładów finansowych. […]
  • Efektywne negocjacje sprzedażowe
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Cel szkolenia: Wzmocnienie i przygotowanie pracowników do samodzielnego i efektywnego prowadzenia negocjacji sprzedażowych przy założeniu długofalowej współpracy z Klientem. Korzyści dla uczestników szkolenia: W efekcie szkolenia poznasz: Narzędzia służące rozpoznawaniu osob […]
  • Umowy handlowe w praktyce
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Szkolenie z częścią warsztatową skierowane do osób pragnących nabyć lub usystematyzować swoją wiedzę oraz sprawdzić swoje umiejętności w […]
  • Negocjacje w biznesie
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami negocjacyjnymi. Metody i techniki przekazywane przez trenera to sprawdzone w firmach biznesowych rozwiązania, dzięki którym uczestnicy rozwiną umiejętności negocjacji w rzeczywistych sytuacjach. Wdrożenie przez uczestników na […]
  • Instrukcja Kancelaryjna dla Urzędników - Warsztaty
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-26. Korzyści dla Uczetników szkolenia: Uczestnicy zapoznają się z zasadami procesu tworzenia prawa wewnętrznego, przybliżone zostana zagadnienia związane z organizacją obiegu korespondencji, czynności kancelaryjnych, trybu przekazywania dokumentacji akt spraw zakończonych z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego lub skła […]
  • FIDIC - praktyczne metody zastosowania przy realizacji projektów
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę w zakresie ogólnych i szczegółowych przepisów warunków kontraktowych FIDIC. Szkolenie ma za zadanie przygotować osoby uczestniczące w procesie inwestycyjnym (projektowanie, realizacja, nadzór) do realizowania go zgodnie z wymaganiami międzynarodowymi. Warunki kontraktowe FIDIC są podstawą d […]
  • Wygraj wyścig z czasem! Zarządzanie sobą w czasie z elementami asertywności
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Znasz to uczucie kiedy siedzisz jak sparaliżowany przed ekranem komputera i nie wiesz od czego zacząć, tyle masz zadań? A na wszystko tak niewiele czasu. A może często pracujesz po godzinach? Nie musi tak być, jeśli nauczysz się zarządzania swoją energią, przyswoisz kilka zasad i narzędzi wspomagających zarządzanie sobą w cza […]
  • Profesjonalna obsługa klienta przez telefon z elementami telemarketingu
    Termin: 2019-09-30 - 2019-10-01. Celem szkolenia jest praca nad zbudowaniem zespołu świadomego wagi własnej postawy nastawionej na Klienta tzn.: stosowanie filozofii pro klienckiej w codziennej pracy z wykorzystanie telefonu jako narzędzia obsługi i komunikacji z Klientem nabycie podstawowych umiejętności prowadzenia rozmów telefonicznych w różnych sprawach […]
  • Komunikacja asertywna z klientem wewnętrznym i zewnętrznym
    Termin: 2019-10-01 - 2019-10-02. Asertywność dość często bywa mylnie identyfikowana jedynie z mówieniem „nie”. Choć osoba asertywna potrafi odmawiać prośbom innych osób, gdy są one nie do przyjęcia, ale nie w tym leży prawdziwa istota asertywności. W sytuacjach zawodowych, porozumiewając się z klientem wewnętrznym, czy zewnętrznym, komunikacja asertywna jest […]
  • Obieg Dokumentacji w Urzędzie Tradycyjnym i Elektronicznym (EZD)
    Termin: 2019-10-02 - 2019-10-02. Korzyści dla Uczestników szkolenia: Poznanie zasad organizacji pracy kancelaryjnej i zasad obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej w systemie E […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode