Stres w firmie – jego powody i efekty

Jak powszechnie wiadomo, stres motywuje nas do działania. Mobilizuje siły organizmu do tego, aby poradzić sobie z chwilowym zagrożeniem. System ten działa wyśmienicie, gdy problem który należy przezwyciężyć jest jednorazowego charakteru – organizm działa wtedy z większą siłą, nasza koncentracja wyostrza się, czujemy przypływ energii. Na krótki dystans ta metoda sprawdza się.

Niestety, coraz częściej stres jest nie tylko środkiem doraźnym na zagrożenia z zewnątrz, lecz może stanowić przykrą codzienność niektórych osób. Stres dominuje w ich życiu, modyfikując obronne systemy organizmu, który przy najlżejszym poczuciu zagrożenia mobilizuje największe potencjalne siły naszego ciała. Efekt pobudzenia w trakcie poczucia silnego stresu w toku ewolucji rozwinął się z powodu relacji pomiędzy częstotliwością występowania zagrożenia (stosunkowo rzadko), do jego natężenia w kontekście zagrożenia dla życia (bardzo wysokie). Rozwój współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki opartej na przemyśle i przedsiębiorczości zmienił naturalne dotąd relacje środowisko-zagrożenie. Dziś ilość bodźców docierających do naszego organizmu jest o wiele większa niż w przeszłości a ponadto, wiele z nich powoduje reakcje zbliżone pod swoim charakterem do dawnego poczucia zagrożenia życia. Reakcje te są nieuświadomione i automatyczne – wpisane w naszą naturę. Lecz każdy jest świadom faktu, że czynniki stresogenne we współczesnym społeczeństwie nie mogą się równać z zagrożeniami jakie występowały w przeszłości.

Objawami wewnątrz organizmu informującymi o zbyt wysokim poziomie stresu na codzień są obniżone poziomy składników mineralnych we krwi nawet o 33%. Przekłada się to bezpośrednio na ilość zachorowań wśród ludzi o zbyt aktywnym sposobie życia. System immunologiczny na codzień jest zbyt obciążony. Czym powodowany jest stres?

Praca rozumiana w terminach współczesnego rozwoju przemysłu w coraz większym stopniu oparta jest o ciężką do zmierzenia wiedzę. Kiedyś, gdy praca oparta była na jasnych i klarownych podziałach i czysto fizycznej ingerencji w środowisko pracy, łatwo było ustalić, gdzie zaczynają się nasze obowiązki i gdzie się one kończą. Można było ustalić, że „ten i tamten” pracownik musi wykonać określoną część zadania (obsłużyć taką a taką maszynę, wyprodukować taką a taką ilość produktu). Podział był jasny, a efekt wykonania zadania łatwo mierzalny. Dziś natomiast zarówno warunki pracy jak i dostępność do materiałów są o wiele bardziej nieokreślone – jak wypadło przemówienie, czy można było lepiej zorganizować konferencję, czy esej który właśnie piszę spełnia wystarczająco warunki estetyczne, merytoryczne i kompozycyjne, czy też należy pogłębić lub rozszerzyć zakres tematyczny? Natomiast warunki pracy definiowane przez dostępność do materiałów i informacji są w kontekście internetu niemal nieskończone – można wejść w posiadanie danych, informacji czy książek właściwie dowolnego typu, w prawie dowolnym języku i okresu z którego pochodzą. Pytaniem jednak jest to, czy taka sytuacja polepsza naszą efektywność, a jeśli tak, to jakim kosztem?

Zbyt silny stres może wynikać z przeładowania naszego układu nerwowego zbyt dużą ilością zadań których wykonania podjeliśmy się. Poznanie własnych możliwości jest istotne z tego względu, że nie ważne ile obowiązków jesteśmy w stanie przyjąć na siebie, lecz ile z powierzonych nam zadań możemy doprowadzić do zakończenia pomyślnego zarówno dla nas jak i dla osoby która to zadanie nam zleciła. Gdy chcemy pokazać, że jesteśmy zdolni do pokonywania nowych przeszkód i radzenia sobie z problemami, to asertywne zachowanie w momencie podejmowania i przyjmowania zleceń jest jednym z pierwszych kroków na tej drodze. Zbyt silna chęć pokazania, iż potrafimy załatwić niemal każdą sprawę może zakończyć się tragicznie – zbyt duża ilość obowiązków (wynikająca tez np. z niemożliwości odmówienia innym współpracownikom ich prośby skierowanej do nas o zajęcie się całością lub częścią ich zadania) powoduje poczucie zagrożenia. Nie potrafimy wtedy klarownie ocenić sytuacji –którą sprawą mamy się zająć, jaki ustalić tryb pracy, jak poradzić sobie z terminami. Problem objawia się również w momencie, gdy posiadamy dużo zadań do wykonania o naturze charakteryzującej się ciężkim do zdefiniowania początku i końcu pracy. Jeżeli nie możemy określić, czy pozytywnie wywiązaliśmy się z zadania (nawet pomimo zdążenia przed końcem terminu) to zadanie nadal uważać możemy za nieskończone. Znaczna część osób w dzisiejszych firmach zajmuje się kilkoma rzeczami na raz. Takie podejście do kwestii wykonywanej pracy może skończyć się negatywnie zarówno dla pracownika, jak i firmy – pracownik ucierpi na zdrowiu oraz na poczuciu własnej wartości, natomiast firma może ponieść straty finansowe z powodu niewywiązania się z powierzonego jej zlecenia. W wielu firmach powodzenie zależy od wspólnej komunikacji pomiędzy personelem, udanej kooperacji i zaangażowania w powierzone projekty.

W jaki sposób zatem stres może wpłynąć na jakość wykonywanej pracy? W skrajnych przypadkach – może całkowicie zaniechać jakiekolwiek działanie człowieka w kierunku rozwiązania problemu. Stres powoduje efekt negatywnego myślenia – myślenie w sposób „nie dam rady, mam zbyt dużo do zrobienia”, albo „ten projekt jest zbyt ciężki, niepotrzebnie się zgłosiłem do jego realizacji, co będą o mnie teraz inni myśleć?” hamuje proces ingerencji w możliwości potencjalnych rozwiązań problemu i związanej z tym naturalnej ciekawości powiązanej z nowością i chęcią nauczenia się czegoś nowego. Obezwładniający strach powoduje przesuwanie kolejnych terminów początku realizacji zadania („zajmę się tym od przyszłego tygodnia”), aż jest już za późno na jakiekolwiek działanie. Lepiej zapobiegać niż leczyć – ażeby nie znaleźć się w takiej sytuacji najlepiej rozsądnie dysponować własnym czasem i możliwościami przy deklarowaniu swojej chęci przy uczestniczeniu w danym przedsięwzięciu, lub jeżeli nasza w nim obecność jest niezbędna, jasne zadeklarowanie granic poszczególnych zadań. Mniejsze poczucie stresu zwiększa wydajność, a przecież każdemu zależy przede wszystkim na tym, aby każda praca była doprowadzona do swojego końca.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Jeden komentarz do “Stres w firmie – jego powody i efekty”

  1. 10/05/2011 o godz. 11:42, Zofia pisze:

    Zapanowanie nad stresem jest kluczowym aspektem prawidłowego funkcjonowania, zwłaszcza w pracy. Dlatego warto zadbać o odpowiedni relaks,odpoczynek czy też rozwój kontrolowania swoich emocji. Dzięki prawidłowemu podejściu do wielu spraw oraz poprzez odpowiedni stan emocjonalny będzie nam się lepiej pracować.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: +1 (from 1 vote)

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Nowoczesne formy marketingu
    Termin: 2019-09-23 - 2019-09-24. Szkolenie z nowoczesnych form marketingu maprzede wszystkimna celu przedstawienie uczestnikom alternatywnych metod i narzędzi marketingowych, dzięki którym podniosą efektywność dotarcia do odbiorców bez dużych nakładów finansowych. […]
  • Efektywne negocjacje sprzedażowe
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Cel szkolenia: Wzmocnienie i przygotowanie pracowników do samodzielnego i efektywnego prowadzenia negocjacji sprzedażowych przy założeniu długofalowej współpracy z Klientem. Korzyści dla uczestników szkolenia: W efekcie szkolenia poznasz: Narzędzia służące rozpoznawaniu osob […]
  • Umowy handlowe w praktyce
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Szkolenie z częścią warsztatową skierowane do osób pragnących nabyć lub usystematyzować swoją wiedzę oraz sprawdzić swoje umiejętności w […]
  • Negocjacje w biznesie
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami negocjacyjnymi. Metody i techniki przekazywane przez trenera to sprawdzone w firmach biznesowych rozwiązania, dzięki którym uczestnicy rozwiną umiejętności negocjacji w rzeczywistych sytuacjach. Wdrożenie przez uczestników na […]
  • Instrukcja Kancelaryjna dla Urzędników - Warsztaty
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-26. Korzyści dla Uczetników szkolenia: Uczestnicy zapoznają się z zasadami procesu tworzenia prawa wewnętrznego, przybliżone zostana zagadnienia związane z organizacją obiegu korespondencji, czynności kancelaryjnych, trybu przekazywania dokumentacji akt spraw zakończonych z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego lub skła […]
  • FIDIC - praktyczne metody zastosowania przy realizacji projektów
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę w zakresie ogólnych i szczegółowych przepisów warunków kontraktowych FIDIC. Szkolenie ma za zadanie przygotować osoby uczestniczące w procesie inwestycyjnym (projektowanie, realizacja, nadzór) do realizowania go zgodnie z wymaganiami międzynarodowymi. Warunki kontraktowe FIDIC są podstawą d […]
  • Wygraj wyścig z czasem! Zarządzanie sobą w czasie z elementami asertywności
    Termin: 2019-09-26 - 2019-09-27. Znasz to uczucie kiedy siedzisz jak sparaliżowany przed ekranem komputera i nie wiesz od czego zacząć, tyle masz zadań? A na wszystko tak niewiele czasu. A może często pracujesz po godzinach? Nie musi tak być, jeśli nauczysz się zarządzania swoją energią, przyswoisz kilka zasad i narzędzi wspomagających zarządzanie sobą w cza […]
  • Profesjonalna obsługa klienta przez telefon z elementami telemarketingu
    Termin: 2019-09-30 - 2019-10-01. Celem szkolenia jest praca nad zbudowaniem zespołu świadomego wagi własnej postawy nastawionej na Klienta tzn.: stosowanie filozofii pro klienckiej w codziennej pracy z wykorzystanie telefonu jako narzędzia obsługi i komunikacji z Klientem nabycie podstawowych umiejętności prowadzenia rozmów telefonicznych w różnych sprawach […]
  • Komunikacja asertywna z klientem wewnętrznym i zewnętrznym
    Termin: 2019-10-01 - 2019-10-02. Asertywność dość często bywa mylnie identyfikowana jedynie z mówieniem „nie”. Choć osoba asertywna potrafi odmawiać prośbom innych osób, gdy są one nie do przyjęcia, ale nie w tym leży prawdziwa istota asertywności. W sytuacjach zawodowych, porozumiewając się z klientem wewnętrznym, czy zewnętrznym, komunikacja asertywna jest […]
  • Obieg Dokumentacji w Urzędzie Tradycyjnym i Elektronicznym (EZD)
    Termin: 2019-10-02 - 2019-10-02. Korzyści dla Uczestników szkolenia: Poznanie zasad organizacji pracy kancelaryjnej i zasad obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej w systemie E […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode