Poradzić sobie z trudnymi emocjami

Szczególnie obecnie, w okresie jesienno- zimowym, trudno nam o naturalne dopalacze, które stymulują do pracy endorfiny będące hormonami szczęścia. Szaruga, zimno, stale obecny półmrok, sprawiają, że nawet urodzeni optymiści, mają problemy z wykrzesaniem krzty zapału i pozytywnych emocji. Do tego dochodzą nasze wewnętrzne walki, sprzeczności oraz kryzysy i nie sposób przyznać, że rzeczywiście mamy problem.

Z czym zazwyczaj przychodzi nam się zmierzyć? Chyba typową trucizną, która zjada nas od środka jest gniew i złość. Wypływają z nas falami, zalewają umysł ale i ciało i nie pozwalają racjonalnie myśleć. Co więcej, w gniewie odsłaniamy swoje drugie oblicze, to gorsze, to śmieszniejsze, to, w którym zapominamy o hamulcach i przybieramy takie pozy czy miny, o których szybko pragnęlibyśmy zapomnieć, a które na zawsze wryją się w pamięć, tych, którzy byli świadkami naszej słabości. A co jest najgorsze w złości? Moment, kiedy przechodzi a my zdajemy sobie sprawę, że to było po nic, że tylko się wygłupiliśmy, a ten, kto to widział, pomyślał sobie: „Jezu, co za wariat”.

Czy może zdarzyć się coś jeszcze gorszego i upokarzającego? Obawiam się, że tak. Wyobraźmy sobie, że siedzimy sobie pod kocem w mroźny, zimowy wieczór, zadowoleni ze zmierzającego ku końcowi dnia, z tego jak on przebiegł, i z faktu, że nic katastrofalnego się nie wydarzyło, gdy nagle dzwoni nasza dobra koleżanka (później powiemy sobie: było tak dobrze, trzeba było nie odbierać…)Telefonuje, ponieważ chce się pochwalić, życzliwej przecież sobie osobie, że w końcu została doceniona przez szefa i otrzymała awans, na domiar złego z podwyżką. I stało się: tak, zazdrość, zalewa nas fala zazdrości, złości i poczucia beznadziei, że nam nic się nie udaje, że to inni wciąż dostają szansę od losu, a my wciąż pozostajemy w impasie. Oczywiście z największą, możliwą radością w głosie gratulujemy koleżance, ale tym samym życzymy jej zupełnie wszystkiego odwrotnego, tyle, że po cichu, i w myślach. I nici z udanego wieczoru, nasz spokój, kontemplacja wieczoru, spełzły na niczym, pewnie ciężko będzie nam w ogóle zasnąć, gdyż w głowie będziemy liczyć, jak bardzo polepszy się naszej koleżance i jak lepiej by nam się żyło, gdyby to nas spotkała podobna sytuacja. Właśnie tak działamy, gdy do głosu dochodzi zazdrość.

Trudne emocje to również często poczucie wyższości, jakie nam towarzyszy. Jeśli właśnie należymy do tego rodzaju osób, to często wydaje nam się, ba, jesteśmy wręcz przekonani, że wiemy lepiej, jesteśmy lepsi, ludzie się nie znają, nie mają o niczym zielonego pojęcia, a do tego są tacy małostkowi i …po prostu głupi. Oczywiście, na zewnątrz gramy uprzejmych, zachowując pozory sympatii i zainteresowania innymi, a w myślach gardzimy czy współczujemy rozmówcy, uważając go za człowieka niższej kategorii niż my sami jesteśmy. Słuchając czyichś bolączek, kiwamy ze zrozumieniem głową, zastanawiając się przy tym, co nas to w ogóle obchodzi…

Być może powyższe emocje, są ci obce, a wówczas prawdopodobnie, trapi cię inna zgryzota, która wcale nie jest prostsza w użyciu, a którą jest niepewność. To straszne dla wielu uczucie, powoduje, ze paraliżuje nas niemoc, niezdolność do próbowania, starania się, czy czasem powiedzenia „nie”. Boimy się, jesteśmy na wstępie przekonani o naszym niepowodzeniu, a z drugiej strony nienawidzimy się za to jacy jesteśmy i nie dziwimy temu, że inni nie traktują nas poważnie czy nie szanują, gdyż my sami mamy już dość swojego miałczenia, jęczenia i ciągłego: ja nie potrafię, boję się, nie zrobię tego, nie pójdę tam…

Ech, emocje, emocje. Czy tego chcemy czy nie, czasami nas dopadają. Zapewne pracujemy nad nimi, staramy się okiełznać te negatywne, czujemy strasznie i podle, gdy pod ich wpływem skrzywdzimy drugiego człowieka a w końcu dochodzimy do opamiętania. Ale co zrobić? Chyba taka jest właśnie nasza ludzka natura: prawdziwa, bo niedoskonała, bo nie tylko pozytywna i gładka, niczym tafla szkła. Każde, nawet najładniejsze lustro w niebanalnej oprawie, ma chociaż minimalne rysy, a sztuką jest ich zauważenie i dokonanie wszystkiego aby kolejne się już nie pojawiały, Czy jest to proste zadanie? Chyba najtrudniejsze z jakim przyjdzie nam się zmierzyć, ponieważ radzenie sobie ze złymi emocjami prawdopodobnie trwa przez całe życie. Prawdopodobnie, ponieważ jeszcze nie sprawdziłam, ale jak sprawdzę to napiszę.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Prezentacje i wystąpienia publiczne w sytuacjach zawodowych
    Termin: 2018-12-19 - 2018-12-20Wystąpienia publiczne, czyli np. spotkania przed Zarządem, zebrania, konferencje czy prezentacje handlowe to bardzo ważna umiejętność zawodowa przydatna w większości zawodów i stanowiskach w biznesie i administracji publicznej. Przygotowanie wystąpienia w taki sposób, aby było inspirujące, ciekawe i skupiało uwagę słuchaczy to […]
  • Spółki handlowe – z uwzględnieniem regulacji dotyczących prawidłowego zawierania umów handlowych
    Termin: 2019-01-03 - 2019-01-04Korzyści dla uczestników: Uzyskanie specjalistycznej wiedzy w zakresie funkcjonowania spółek handlowych w obrocie gospodarczym Pozyskanie umiejętności poprawnego konstruowania wybranych umów spółek handlowych Zapoznanie z najnowszą linią orzeczniczą w zakresie wybranych zagadnień dotyczących spółek handlowych Nabycie wiedzy w z […]
  • Umowy cywilnoprawne w obrocie gospodarczym
    Termin: 2019-01-07 - 2019-01-07Celem szkolenia jest uzyskanie kompleksowej wiedzy w zakresie najbardziej powszechnych umów występujących w obrocie cywilnoprawnym. Istotne jest aby uczestnicy poznali nie tylko aspekty teoretyczne ale elementy praktyczne potrzebne w pracy zawodowej. Pozytywnym aspektem niniejszego szkolenia jest omówienie typowych umów cywilno […]
  • Trening efektywnej komunikacji w biznesie
    Termin: 2019-01-09 - 2019-01-10Cele szkolenia: Wzrost efektywności komunikacyjnej osiągnięty dzięki poznaniu oraz przećwiczeniu kluczowych kompetencji niezbędnych do nawiązywania mocnych relacji w biznesie Nabycie wiedzy i umiejętności efektywnego wdrażania komunikacji we własnym otoczeniu biznesowym uczestnika treningu Zmiana nieodpowiednich nawyków w komun […]
  • Umowy handlowe w praktyce
    Termin: 2019-01-10 - 2019-01-11Korzyści dla uczestników szkolenia: uzyskanie specjalistycznej wiedzy w zakresie konstruowania umów gospodarczych pozyskanie umiejętności poprawnego kształtowania treści umów ze szczególnym uwzględnieniem elementów zabezpieczających wykonanie zobowiązania […]
  • TRZYNASTKA - zasady naliczania i wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników sfery budżetowej
    Termin: 2019-01-10 - 2019-01-10Opis szkolenia: Szkoleniezawierające aktualne regulacje prawne i materiały autorskie. Metody, które zastosujemy podczas szkolenia: prezentacja multimedialna wykład […]
  • Przywództwo w praktyce. Nowoczesne techniki zarządzania zespołem
    Termin: 2019-01-14 - 2019-01-15Szkolenie skierowane jest do osób, które zarządzają zespołami pracowników (kierownicy, dyrektorzy, menedżerowie, liderzy projektów) i do wszystkich, którzy chcą praktycznie przećwiczyć swoje umiejętności z tego zakresu. Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili: Zastosować zasady przewodzenia zespołami i budowania własnego wizerun […]
  • Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami inteligencji emocjonalnej
    Termin: 2019-01-14 - 2019-01-15Warsztat szkoleniowy pokazuje i uświadamia, w jaki sposób ludzie na siebie oddziałują i z czego składa się komunikacja międzyludzka. Uczestnicy zapoznają się w praktyce z najskuteczniejszymi stylami i strategiami komunikacyjnymi, umożliwiającymi dokładne zrozumienie drugiej strony. „Jascha Heifetz (sławny amerykański skrzypek) […]
  • Budowanie zespołu poprzez komunikację, pracę zespołową i relacje
    Termin: 2019-01-14 - 2019-01-15Podstawą sukcesu rynkowego firmy, handlowej czy też produkcyjnej jest jej potencjał ludzki. Dobrze pracujący zespół pozwala przedsiębiorstwu utrzymać pozycje na rynku, wyprzedzać konkurencję, zapewnić stabilizację dochodów, zmniejszać straty, realizować zakładane cele, realizować politykę jakości. Dobrze pracujący, zmotywowany […]
  • Media Relations - warsztat PR Managera
    Termin: 2019-01-14 - 2019-01-15Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby zainteresowane doskonaleniem praktycznych umiejętności związanych z przekazanie kompendium wiedzy i narzędzi z zakresu kontaktów z mediami. Warsztat PR managera to zajęcia, których celem jest przekazanie kompendium wiedzy i narzędzi z za […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode