Poradzić sobie z trudnymi emocjami

Szczególnie obecnie, w okresie jesienno- zimowym, trudno nam o naturalne dopalacze, które stymulują do pracy endorfiny będące hormonami szczęścia. Szaruga, zimno, stale obecny półmrok, sprawiają, że nawet urodzeni optymiści, mają problemy z wykrzesaniem krzty zapału i pozytywnych emocji. Do tego dochodzą nasze wewnętrzne walki, sprzeczności oraz kryzysy i nie sposób przyznać, że rzeczywiście mamy problem.

Z czym zazwyczaj przychodzi nam się zmierzyć? Chyba typową trucizną, która zjada nas od środka jest gniew i złość. Wypływają z nas falami, zalewają umysł ale i ciało i nie pozwalają racjonalnie myśleć. Co więcej, w gniewie odsłaniamy swoje drugie oblicze, to gorsze, to śmieszniejsze, to, w którym zapominamy o hamulcach i przybieramy takie pozy czy miny, o których szybko pragnęlibyśmy zapomnieć, a które na zawsze wryją się w pamięć, tych, którzy byli świadkami naszej słabości. A co jest najgorsze w złości? Moment, kiedy przechodzi a my zdajemy sobie sprawę, że to było po nic, że tylko się wygłupiliśmy, a ten, kto to widział, pomyślał sobie: „Jezu, co za wariat”.

Czy może zdarzyć się coś jeszcze gorszego i upokarzającego? Obawiam się, że tak. Wyobraźmy sobie, że siedzimy sobie pod kocem w mroźny, zimowy wieczór, zadowoleni ze zmierzającego ku końcowi dnia, z tego jak on przebiegł, i z faktu, że nic katastrofalnego się nie wydarzyło, gdy nagle dzwoni nasza dobra koleżanka (później powiemy sobie: było tak dobrze, trzeba było nie odbierać…)Telefonuje, ponieważ chce się pochwalić, życzliwej przecież sobie osobie, że w końcu została doceniona przez szefa i otrzymała awans, na domiar złego z podwyżką. I stało się: tak, zazdrość, zalewa nas fala zazdrości, złości i poczucia beznadziei, że nam nic się nie udaje, że to inni wciąż dostają szansę od losu, a my wciąż pozostajemy w impasie. Oczywiście z największą, możliwą radością w głosie gratulujemy koleżance, ale tym samym życzymy jej zupełnie wszystkiego odwrotnego, tyle, że po cichu, i w myślach. I nici z udanego wieczoru, nasz spokój, kontemplacja wieczoru, spełzły na niczym, pewnie ciężko będzie nam w ogóle zasnąć, gdyż w głowie będziemy liczyć, jak bardzo polepszy się naszej koleżance i jak lepiej by nam się żyło, gdyby to nas spotkała podobna sytuacja. Właśnie tak działamy, gdy do głosu dochodzi zazdrość.

Trudne emocje to również często poczucie wyższości, jakie nam towarzyszy. Jeśli właśnie należymy do tego rodzaju osób, to często wydaje nam się, ba, jesteśmy wręcz przekonani, że wiemy lepiej, jesteśmy lepsi, ludzie się nie znają, nie mają o niczym zielonego pojęcia, a do tego są tacy małostkowi i …po prostu głupi. Oczywiście, na zewnątrz gramy uprzejmych, zachowując pozory sympatii i zainteresowania innymi, a w myślach gardzimy czy współczujemy rozmówcy, uważając go za człowieka niższej kategorii niż my sami jesteśmy. Słuchając czyichś bolączek, kiwamy ze zrozumieniem głową, zastanawiając się przy tym, co nas to w ogóle obchodzi…

Być może powyższe emocje, są ci obce, a wówczas prawdopodobnie, trapi cię inna zgryzota, która wcale nie jest prostsza w użyciu, a którą jest niepewność. To straszne dla wielu uczucie, powoduje, ze paraliżuje nas niemoc, niezdolność do próbowania, starania się, czy czasem powiedzenia „nie”. Boimy się, jesteśmy na wstępie przekonani o naszym niepowodzeniu, a z drugiej strony nienawidzimy się za to jacy jesteśmy i nie dziwimy temu, że inni nie traktują nas poważnie czy nie szanują, gdyż my sami mamy już dość swojego miałczenia, jęczenia i ciągłego: ja nie potrafię, boję się, nie zrobię tego, nie pójdę tam…

Ech, emocje, emocje. Czy tego chcemy czy nie, czasami nas dopadają. Zapewne pracujemy nad nimi, staramy się okiełznać te negatywne, czujemy strasznie i podle, gdy pod ich wpływem skrzywdzimy drugiego człowieka a w końcu dochodzimy do opamiętania. Ale co zrobić? Chyba taka jest właśnie nasza ludzka natura: prawdziwa, bo niedoskonała, bo nie tylko pozytywna i gładka, niczym tafla szkła. Każde, nawet najładniejsze lustro w niebanalnej oprawie, ma chociaż minimalne rysy, a sztuką jest ich zauważenie i dokonanie wszystkiego aby kolejne się już nie pojawiały, Czy jest to proste zadanie? Chyba najtrudniejsze z jakim przyjdzie nam się zmierzyć, ponieważ radzenie sobie ze złymi emocjami prawdopodobnie trwa przez całe życie. Prawdopodobnie, ponieważ jeszcze nie sprawdziłam, ale jak sprawdzę to napiszę.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Młody Menedżer - zarządzanie zespołem, przywództwo, motywowanie
    Termin: 2019-12-12 - 2019-12-13. Zostałeś menedżerem? Brawo! Masz teraz okazję już na początku menedżerskiej drogi w pełni przygotować się do tej fascynującej i wymagającej przygody. Uniknąć kosztownych błędów i wypracować najlepsze nawyki lidera. Czy czujesz się w pełni przygotowany do nowej roli? Jeśli tak, to działaj […]
  • Przywództwo w praktyce
    Termin: 2019-12-12 - 2019-12-13. Celem szkolenia jest praktyczne przećwiczenie aspektów związanych z efektywnym zarządzaniem zespołem. Podczas szkolenia poruszane będą zagadnienia związane z budowaniem autorytetu, zadaniami lidera, zarządzaniem ludźmi, motywow […]
  • Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami inteligencji emocjonalnej i asertywności
    Termin: 2019-12-12 - 2019-12-13. Warsztat szkoleniowy pokazuje i uświadamia, w jaki sposób ludzie na siebie oddziałują i z czego składa się komunikacja międzyludzka. Uczestnicy zapoznają się w praktyce z najskuteczniejszymi stylami i […]
  • Skuteczny specjalista działu zakupów
    Termin: 2019-12-16 - 2019-12-17. Jakie są cele szkolenia dla specjalistów działu zakupów? Celem szkolenia jest rozwój wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji pracy działu zakupów oraz techni […]
  • Trening efektywnej komunikacji w biznesie
    Termin: 2019-12-17 - 2019-12-18. Mówisz sobie czasami, że z tym człowiekiem nie da się dogadać? A może masz za sobą doświadczenie zadowolenia z rozmowy z kimś i poczynionych wspólnie ustaleń do momentu, aż okazało się, że kompletnie minęliście się w zrozumieniu, a cel się oddalił? Takie sytuacje znamy z praktyki szkoleniowej, a to szkolenie powstało z myślą […]
  • Savoir-vivre w biznesie
    Termin: 2019-12-18 - 2019-12-19. Savoir-vivre to sztuka właściwego zachowania w różnych sytuacjach, dbania o to by to co robimy było nie tylko miłe dla nas ale także dla naszego otoczenia. Beata Tyszkiewicz, niekwestionowana dama polskiego kina, powiedziała: „Dama, to kobieta, która nie sprawia sobą kłopotu”. To zdanie absolutnie w całym jego znaczeniu możem […]
  • Menadżer w nowoczesnej organizacji: delegowanie, motywowanie, rozmowy z pracownikami
    Termin: 2019-12-18 - 2019-12-18. Budowanie właściwych relacji w zespole, w oparciu o wzajemny szacunek, motywowanie pracowników, kreowanie atmosfery inspirującej do realizacji wyzwań, a nie koncentrowaniu się na rozwiązywaniu jedynie problemów, to główne zadania nowoczesnego szefa. Podczas szkolenia dowiesz się, jak prowadzić efektywny zespół, jak zdobyć sza […]
  • Zarządzanie przepływami gotówki i gospodarowanie gotówką (Cash-flows management i cash management) w trakcie budowania trwałej wartości przedsiębiorstwa
    Termin: 2019-12-19 - 2019-12-20. Cashflows management - zarządzanie pieniężnymi przepływami i strumieniami gotówki zawiera w sobie zbiór fundamentalnych narzędzi umożliwiających oszacowanie wpływu działań biznesowych w zakresie kształtowania aktywów na wartość przedsiębiorstwa. Proponujemy szkolenie, dzięki któremu Szkolony będzie umiał zarządzać pieniężnymi […]
  • Wystąpienia publiczne w biznesie czyli dlaczego mówienie może uratować Ci życie?
    Termin: 2019-12-19 - 2019-12-20. Ile razy wściekałeś się na siebie siedząc cicho w kącie kiedy inni mówią i zbierają brawa oraz poparcie dla swoich pomysłów? Dobrze mówiąc możesz awansować, sprzedawać, przekonywać i motywować. Twoja praca – jak większości ludzi w dzisiejszym świecie – wymaga prezentowania raportów, ofert handlowych, nowych idei, pomysłów, lu […]
  • Budowanie zespołu poprzez komunikację, pracę zespołową i relacje
    Termin: 2019-12-19 - 2019-12-20. Podstawą sukcesu rynkowego firmy, handlowej czy też produkcyjnej jest jej potencjał ludzki. Dobrze pracujący zespół pozwala przedsiębiorstwu utrzymać pozycje na rynku, wyprzedzać konkurencję, zapewnić stabilizację dochodów, zmniejszać straty, realizować zakładane cele, realizować politykę jakości. Dobrze pracujący, zmotywowan […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode