Poradzić sobie z trudnymi emocjami

Szczególnie obecnie, w okresie jesienno- zimowym, trudno nam o naturalne dopalacze, które stymulują do pracy endorfiny będące hormonami szczęścia. Szaruga, zimno, stale obecny półmrok, sprawiają, że nawet urodzeni optymiści, mają problemy z wykrzesaniem krzty zapału i pozytywnych emocji. Do tego dochodzą nasze wewnętrzne walki, sprzeczności oraz kryzysy i nie sposób przyznać, że rzeczywiście mamy problem.

Z czym zazwyczaj przychodzi nam się zmierzyć? Chyba typową trucizną, która zjada nas od środka jest gniew i złość. Wypływają z nas falami, zalewają umysł ale i ciało i nie pozwalają racjonalnie myśleć. Co więcej, w gniewie odsłaniamy swoje drugie oblicze, to gorsze, to śmieszniejsze, to, w którym zapominamy o hamulcach i przybieramy takie pozy czy miny, o których szybko pragnęlibyśmy zapomnieć, a które na zawsze wryją się w pamięć, tych, którzy byli świadkami naszej słabości. A co jest najgorsze w złości? Moment, kiedy przechodzi a my zdajemy sobie sprawę, że to było po nic, że tylko się wygłupiliśmy, a ten, kto to widział, pomyślał sobie: „Jezu, co za wariat”.

Czy może zdarzyć się coś jeszcze gorszego i upokarzającego? Obawiam się, że tak. Wyobraźmy sobie, że siedzimy sobie pod kocem w mroźny, zimowy wieczór, zadowoleni ze zmierzającego ku końcowi dnia, z tego jak on przebiegł, i z faktu, że nic katastrofalnego się nie wydarzyło, gdy nagle dzwoni nasza dobra koleżanka (później powiemy sobie: było tak dobrze, trzeba było nie odbierać…)Telefonuje, ponieważ chce się pochwalić, życzliwej przecież sobie osobie, że w końcu została doceniona przez szefa i otrzymała awans, na domiar złego z podwyżką. I stało się: tak, zazdrość, zalewa nas fala zazdrości, złości i poczucia beznadziei, że nam nic się nie udaje, że to inni wciąż dostają szansę od losu, a my wciąż pozostajemy w impasie. Oczywiście z największą, możliwą radością w głosie gratulujemy koleżance, ale tym samym życzymy jej zupełnie wszystkiego odwrotnego, tyle, że po cichu, i w myślach. I nici z udanego wieczoru, nasz spokój, kontemplacja wieczoru, spełzły na niczym, pewnie ciężko będzie nam w ogóle zasnąć, gdyż w głowie będziemy liczyć, jak bardzo polepszy się naszej koleżance i jak lepiej by nam się żyło, gdyby to nas spotkała podobna sytuacja. Właśnie tak działamy, gdy do głosu dochodzi zazdrość.

Trudne emocje to również często poczucie wyższości, jakie nam towarzyszy. Jeśli właśnie należymy do tego rodzaju osób, to często wydaje nam się, ba, jesteśmy wręcz przekonani, że wiemy lepiej, jesteśmy lepsi, ludzie się nie znają, nie mają o niczym zielonego pojęcia, a do tego są tacy małostkowi i …po prostu głupi. Oczywiście, na zewnątrz gramy uprzejmych, zachowując pozory sympatii i zainteresowania innymi, a w myślach gardzimy czy współczujemy rozmówcy, uważając go za człowieka niższej kategorii niż my sami jesteśmy. Słuchając czyichś bolączek, kiwamy ze zrozumieniem głową, zastanawiając się przy tym, co nas to w ogóle obchodzi…

Być może powyższe emocje, są ci obce, a wówczas prawdopodobnie, trapi cię inna zgryzota, która wcale nie jest prostsza w użyciu, a którą jest niepewność. To straszne dla wielu uczucie, powoduje, ze paraliżuje nas niemoc, niezdolność do próbowania, starania się, czy czasem powiedzenia „nie”. Boimy się, jesteśmy na wstępie przekonani o naszym niepowodzeniu, a z drugiej strony nienawidzimy się za to jacy jesteśmy i nie dziwimy temu, że inni nie traktują nas poważnie czy nie szanują, gdyż my sami mamy już dość swojego miałczenia, jęczenia i ciągłego: ja nie potrafię, boję się, nie zrobię tego, nie pójdę tam…

Ech, emocje, emocje. Czy tego chcemy czy nie, czasami nas dopadają. Zapewne pracujemy nad nimi, staramy się okiełznać te negatywne, czujemy strasznie i podle, gdy pod ich wpływem skrzywdzimy drugiego człowieka a w końcu dochodzimy do opamiętania. Ale co zrobić? Chyba taka jest właśnie nasza ludzka natura: prawdziwa, bo niedoskonała, bo nie tylko pozytywna i gładka, niczym tafla szkła. Każde, nawet najładniejsze lustro w niebanalnej oprawie, ma chociaż minimalne rysy, a sztuką jest ich zauważenie i dokonanie wszystkiego aby kolejne się już nie pojawiały, Czy jest to proste zadanie? Chyba najtrudniejsze z jakim przyjdzie nam się zmierzyć, ponieważ radzenie sobie ze złymi emocjami prawdopodobnie trwa przez całe życie. Prawdopodobnie, ponieważ jeszcze nie sprawdziłam, ale jak sprawdzę to napiszę.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Intensywny trening dla trenerów
    Termin: 2019-04-23 - 2019-04-24. Intensywny trening dla trenerów jest kompleksowym szkoleniem, prowadzonym w pełni warsztatowo. Podczas zajęć uczestnicy nabędą umiejętność przygotowania efektywnego szkolenia w organizacji i dowiedzą się, jak je poprowad […]
  • Prawo autorskie w praktyce
    Termin: 2019-04-25 - 2019-04-26. Cel Szkolenia: Celem szkolenia jest zapoznanie uczestnik&oacute […]
  • Rozmowy oceniające i inne metody zarządzania zasobami ludzkimi
    Termin: 2019-04-29 - 2019-04-29. Jak zidentyfikować, rozwinąć i zatrzymać najlepszych? – programy Zarządzania Talentami. Jak działy ZZL i Rozwoju przyczyniają się obecnie do sukcesu i efektywności działań przedsiębiorstwa? Jak robić wewnętrzny i zewnętrzny PR dla HR? Czy systemy Ocen Okresowych mogą być najlepszym narzędziem rozwoju i motywowania pracowników […]
  • Zmiany w prawie pracy 2018 i 2019 roku
    Termin: 2019-05-06 - 2019-05-06. Podczas szkolenia zostaną przedstawione praktyczne aspekty stosowania przepisów, które weszły lub wejdą w życie w 2018 oraz wchodzących w życie od 2019 r.: dokumentacja pracownicza od 01.01.2019 r. zmiany w programie Płatnik od 01.01.2019 r. nowe zasady wypłaty wynagrodzenia za pracę od 01.01.2019 r. zmiany związane z wygaśni […]
  • Prezentacje i wystąpienia publiczne w sytuacjach zawodowych
    Termin: 2019-05-07 - 2019-05-08. Wystąpienia publiczne, czyli np. spotkania przed Zarządem, zebrania, konferencje czy prezentacje handlowe to bardzo ważna umiejętność zawodowa przydatna w większości zawodów i stanowiskach w biznesie i administracji publicznej. Przygotowanie wystąpienia w taki sposób, aby było inspirujące, ciekawe i skupiało uwagę słuchaczy t […]
  • Trening budowania pewności siebie i wizerunku w życiu zawodowym
    Termin: 2019-05-09 - 2019-05-10. Brak pewności siebie oznacza, że ponosisz straty w różnych obszarach życia. Omijają cię szanse i okazje. Nie rozwijasz się zawodowo, ponosisz straty finansowe. Nie czujesz się dobrze w towarzystwie innych ludzi. Nie masz satysfakcjonujących relacji z ludźmi, a chciałbyś. Nie wpadasz na dobre pomysły, a jeśli już, to i tak ich […]
  • Spółki handlowe – z uwzględnieniem regulacji dotyczących prawidłowego zawierania umów handlowych
    Termin: 2019-05-09 - 2019-05-10. Korzyści dla uczestników: Uzyskanie specjalistycznej wiedzy w zakresie funkcjonowania spółek handlowych w obrocie gospodarczym Pozyskanie umiejętności poprawnego konstruowania wybranych umów spółek handlowych Zapoznanie z najnowszą linią orzeczniczą w zakresie wybranych zagadnień dotyczących spółek handlowych Nabycie wiedzy w […]
  • Techniki sprzedaży i skuteczna komunikacja w obsłudze klienta
    Termin: 2019-05-09 - 2019-05-10. Celem szkolenia jest rozwój kluczowych umiejętności wspierających handlowca w osiąganiu ambitnych celów sprzedażowych. Szkolenie dostarcza wiedzę i umiejętności w oparciu o sprawdzone etapy rozmowy handlowej oraz zaawansowane techniki komunikacji z klientem. Szkolenie polecamy dla: Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby zain […]
  • Budowanie zespołu i komunikacja w grupie
    Termin: 2019-05-09 - 2019-05-10. Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby zainteresowane doskonaleniem praktycznych umiejętności związanych z komunikacją zespołową. Po szkoleniu uczestnicy będą w stanie: Przedstawić niezbędne cechy, c […]
  • Profesjonalna obsługa reklamacji w firmie
    Termin: 2019-05-09 - 2019-05-10. Celem szkolenia jest danie uczestnikom pewności siebie w kontaktach z klientami w sytuacjach reklamacji i negatywnych emocji klienta. Pozwoli na zrozumienie sytuacji z perspektywy klienta i jego emocji. Wpłynie na podniesienie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach niecodziennych z klientami, wymagających panowania nad emoc […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode