Poradzić sobie z trudnymi emocjami

Szczególnie obecnie, w okresie jesienno- zimowym, trudno nam o naturalne dopalacze, które stymulują do pracy endorfiny będące hormonami szczęścia. Szaruga, zimno, stale obecny półmrok, sprawiają, że nawet urodzeni optymiści, mają problemy z wykrzesaniem krzty zapału i pozytywnych emocji. Do tego dochodzą nasze wewnętrzne walki, sprzeczności oraz kryzysy i nie sposób przyznać, że rzeczywiście mamy problem.

Z czym zazwyczaj przychodzi nam się zmierzyć? Chyba typową trucizną, która zjada nas od środka jest gniew i złość. Wypływają z nas falami, zalewają umysł ale i ciało i nie pozwalają racjonalnie myśleć. Co więcej, w gniewie odsłaniamy swoje drugie oblicze, to gorsze, to śmieszniejsze, to, w którym zapominamy o hamulcach i przybieramy takie pozy czy miny, o których szybko pragnęlibyśmy zapomnieć, a które na zawsze wryją się w pamięć, tych, którzy byli świadkami naszej słabości. A co jest najgorsze w złości? Moment, kiedy przechodzi a my zdajemy sobie sprawę, że to było po nic, że tylko się wygłupiliśmy, a ten, kto to widział, pomyślał sobie: „Jezu, co za wariat”.

Czy może zdarzyć się coś jeszcze gorszego i upokarzającego? Obawiam się, że tak. Wyobraźmy sobie, że siedzimy sobie pod kocem w mroźny, zimowy wieczór, zadowoleni ze zmierzającego ku końcowi dnia, z tego jak on przebiegł, i z faktu, że nic katastrofalnego się nie wydarzyło, gdy nagle dzwoni nasza dobra koleżanka (później powiemy sobie: było tak dobrze, trzeba było nie odbierać…)Telefonuje, ponieważ chce się pochwalić, życzliwej przecież sobie osobie, że w końcu została doceniona przez szefa i otrzymała awans, na domiar złego z podwyżką. I stało się: tak, zazdrość, zalewa nas fala zazdrości, złości i poczucia beznadziei, że nam nic się nie udaje, że to inni wciąż dostają szansę od losu, a my wciąż pozostajemy w impasie. Oczywiście z największą, możliwą radością w głosie gratulujemy koleżance, ale tym samym życzymy jej zupełnie wszystkiego odwrotnego, tyle, że po cichu, i w myślach. I nici z udanego wieczoru, nasz spokój, kontemplacja wieczoru, spełzły na niczym, pewnie ciężko będzie nam w ogóle zasnąć, gdyż w głowie będziemy liczyć, jak bardzo polepszy się naszej koleżance i jak lepiej by nam się żyło, gdyby to nas spotkała podobna sytuacja. Właśnie tak działamy, gdy do głosu dochodzi zazdrość.

Trudne emocje to również często poczucie wyższości, jakie nam towarzyszy. Jeśli właśnie należymy do tego rodzaju osób, to często wydaje nam się, ba, jesteśmy wręcz przekonani, że wiemy lepiej, jesteśmy lepsi, ludzie się nie znają, nie mają o niczym zielonego pojęcia, a do tego są tacy małostkowi i …po prostu głupi. Oczywiście, na zewnątrz gramy uprzejmych, zachowując pozory sympatii i zainteresowania innymi, a w myślach gardzimy czy współczujemy rozmówcy, uważając go za człowieka niższej kategorii niż my sami jesteśmy. Słuchając czyichś bolączek, kiwamy ze zrozumieniem głową, zastanawiając się przy tym, co nas to w ogóle obchodzi…

Być może powyższe emocje, są ci obce, a wówczas prawdopodobnie, trapi cię inna zgryzota, która wcale nie jest prostsza w użyciu, a którą jest niepewność. To straszne dla wielu uczucie, powoduje, ze paraliżuje nas niemoc, niezdolność do próbowania, starania się, czy czasem powiedzenia „nie”. Boimy się, jesteśmy na wstępie przekonani o naszym niepowodzeniu, a z drugiej strony nienawidzimy się za to jacy jesteśmy i nie dziwimy temu, że inni nie traktują nas poważnie czy nie szanują, gdyż my sami mamy już dość swojego miałczenia, jęczenia i ciągłego: ja nie potrafię, boję się, nie zrobię tego, nie pójdę tam…

Ech, emocje, emocje. Czy tego chcemy czy nie, czasami nas dopadają. Zapewne pracujemy nad nimi, staramy się okiełznać te negatywne, czujemy strasznie i podle, gdy pod ich wpływem skrzywdzimy drugiego człowieka a w końcu dochodzimy do opamiętania. Ale co zrobić? Chyba taka jest właśnie nasza ludzka natura: prawdziwa, bo niedoskonała, bo nie tylko pozytywna i gładka, niczym tafla szkła. Każde, nawet najładniejsze lustro w niebanalnej oprawie, ma chociaż minimalne rysy, a sztuką jest ich zauważenie i dokonanie wszystkiego aby kolejne się już nie pojawiały, Czy jest to proste zadanie? Chyba najtrudniejsze z jakim przyjdzie nam się zmierzyć, ponieważ radzenie sobie ze złymi emocjami prawdopodobnie trwa przez całe życie. Prawdopodobnie, ponieważ jeszcze nie sprawdziłam, ale jak sprawdzę to napiszę.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Młody Menedżer - zarządzanie zespołem
    Termin: 2019-02-25 - 2019-02-26. Nauczysz się na treningu pierwsze kroki młodego menedżera: pewności siebie i samokontroli, budowania wizerunku odważnego lidera, radzić sobie z oporem członków zespołu w związku z Twoją nową rolą, sprawnie omijać zagrożenia typowe dla młodych menedżerów, motywującego delegowania celów i zadań, egzekwo […]
  • Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami inteligencji emocjonalnej
    Termin: 2019-02-25 - 2019-02-26. Warsztat szkoleniowy pokazuje i uświadamia, w jaki sposób ludzie na siebie oddziałują i z czego składa się komunikacja międzyludzka. Uczestnicy zapoznają się w praktyce z najskuteczniejszymi stylami i strategiami komunikacyjnymi, umożliwiającymi dokładne zrozumienie drugiej strony. „Jascha Heifetz (sławny amerykański skrzypek […]
  • Archiwizacja Dokumentacji - Warsztaty dla prowadzących archiwa zakładowe/składnice akt
    Termin: 2019-02-27 - 2019-02-27. Cel szkolenia: Nabycie umiejętności praktycznych archiwizacji akt spraw zakończonych do archiwum zakładowego i archiwum państwowego. Stosowania normatywów kancelaryjno-archiwalnych w Podmiocie. Uniknięcie odpowiedzialności za niewłaściwe postępowanie z dokumentem […]
  • Zarządzanie szkoleniami i rozwojem pracowników - czyli trening mistrzów rozwoju
    Termin: 2019-03-04 - 2019-03-04. Czy szkolenia są ważne na rozwoju zasobów ludzkich we współczesnym przedsiębiorstwie? Do czego służy RAPS (badanie potrzeb szkoleniowych) i dlaczego warto je przeprowadzać planując szkolenia? Jakie konsekwencje może wywołać organizacja tzw. szkoleń „bez celu”? Jakimi metodami można badać efektywność szkoleń? Co zrobić, by wie […]
  • Warsztaty kreatywnego myślenia
    Termin: 2019-03-04 - 2019-03-05. Celem szkolenia jest praktyczne rozwijanie kreatywności w zespole. Poruszane zagadnienia będą dotyczyły technik kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Techniki i narzędzia kreatywne mają pomóc zespołom w twórczym i nieszablonowym podejściu do tematu. Chodzi w nich o to, żeby stworzyć atmosferę pracy twórczej i dać po […]
  • Negocjacyjne wywieranie wpływu
    Termin: 2019-03-04 - 2019-03-05. Cel szkolenia: Wzmocnienie i przygotowanie pracowników do samodzielnego i efektywnego prowadzenia negocjacji ze szczególnym uwzględnieniem negocjacyjnego wywierania wpływu. Korzyści dla uczestników: W efekcie szkolenia poznasz: 1. Analizę typów Klientów wraz ze wskazówkami jakie narzędzia […]
  • Techniki sprzedaży i skuteczna komunikacja w obsłudze klienta
    Termin: 2019-03-04 - 2019-03-05. Celem szkolenia jest rozwój kluczowych umiejętności wspierających handlowca w osiąganiu ambitnych celów sprzedażowych. Szkolenie dostarcza wiedzę i umiejętności w oparciu o sprawdzone etapy rozmowy handlowej oraz zaawansowane techniki komunikacji z klientem. Szkolenie polecamy dla: Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby zain […]
  • Rozmowy oceniające i inne metody zarządzania zasobami ludzkimi
    Termin: 2019-03-05 - 2019-03-05. Jak zidentyfikować, rozwinąć i zatrzymać najlepszych? – programy Zarządzania Talentami. Jak działy ZZL i Rozwoju przyczyniają się obecnie do sukcesu i efektywności działań przedsiębiorstwa? Jak robić wewnętrzny i zewnętrzny PR dla HR? Czy systemy Ocen Okresowych mogą być najlepszym narzędziem rozwoju i motywowania pracowników […]
  • Rekrutacja i selekcja w nowoczesnej organizacji
    Termin: 2019-03-06 - 2019-03-06. Skuteczna rekrutacja w dzisiejszych czasach oznacza wybór lojalnego, kompetentnego i efektywnego pracownika, który zwiąże się z firmą na kilka lat. Taka sytuacja wymusza na osobach zajmujących się rekrutacją pracowników oraz na wyspecjalizowanych firmach poszukiwanie nowych źródeł pozyskiwania pracowników, rozwijania umiejętn […]
  • Coachingowy styl zarządzania jako skuteczne narzędzie zarządzania personelem (coaching biznesowy)
    Termin: 2019-03-06 - 2019-03-07. „Jeśli chcesz dokonać czego wielkiego i dodatku w dobrym towarzystwie – zacznij rozwijać swoich pracowników stosując coaching.” Jest to obecnie najbardziej popularny i najbardziej skuteczny sposób zarządzania, motywowania i rozwijania potencjału pracowników. Coaching dotyczy ROZWOJU i wkraczania ponad poziom, na jakim się obe […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode