Poradzić sobie z trudnymi emocjami

Szczególnie obecnie, w okresie jesienno- zimowym, trudno nam o naturalne dopalacze, które stymulują do pracy endorfiny będące hormonami szczęścia. Szaruga, zimno, stale obecny półmrok, sprawiają, że nawet urodzeni optymiści, mają problemy z wykrzesaniem krzty zapału i pozytywnych emocji. Do tego dochodzą nasze wewnętrzne walki, sprzeczności oraz kryzysy i nie sposób przyznać, że rzeczywiście mamy problem.

Z czym zazwyczaj przychodzi nam się zmierzyć? Chyba typową trucizną, która zjada nas od środka jest gniew i złość. Wypływają z nas falami, zalewają umysł ale i ciało i nie pozwalają racjonalnie myśleć. Co więcej, w gniewie odsłaniamy swoje drugie oblicze, to gorsze, to śmieszniejsze, to, w którym zapominamy o hamulcach i przybieramy takie pozy czy miny, o których szybko pragnęlibyśmy zapomnieć, a które na zawsze wryją się w pamięć, tych, którzy byli świadkami naszej słabości. A co jest najgorsze w złości? Moment, kiedy przechodzi a my zdajemy sobie sprawę, że to było po nic, że tylko się wygłupiliśmy, a ten, kto to widział, pomyślał sobie: „Jezu, co za wariat”.

Czy może zdarzyć się coś jeszcze gorszego i upokarzającego? Obawiam się, że tak. Wyobraźmy sobie, że siedzimy sobie pod kocem w mroźny, zimowy wieczór, zadowoleni ze zmierzającego ku końcowi dnia, z tego jak on przebiegł, i z faktu, że nic katastrofalnego się nie wydarzyło, gdy nagle dzwoni nasza dobra koleżanka (później powiemy sobie: było tak dobrze, trzeba było nie odbierać…)Telefonuje, ponieważ chce się pochwalić, życzliwej przecież sobie osobie, że w końcu została doceniona przez szefa i otrzymała awans, na domiar złego z podwyżką. I stało się: tak, zazdrość, zalewa nas fala zazdrości, złości i poczucia beznadziei, że nam nic się nie udaje, że to inni wciąż dostają szansę od losu, a my wciąż pozostajemy w impasie. Oczywiście z największą, możliwą radością w głosie gratulujemy koleżance, ale tym samym życzymy jej zupełnie wszystkiego odwrotnego, tyle, że po cichu, i w myślach. I nici z udanego wieczoru, nasz spokój, kontemplacja wieczoru, spełzły na niczym, pewnie ciężko będzie nam w ogóle zasnąć, gdyż w głowie będziemy liczyć, jak bardzo polepszy się naszej koleżance i jak lepiej by nam się żyło, gdyby to nas spotkała podobna sytuacja. Właśnie tak działamy, gdy do głosu dochodzi zazdrość.

Trudne emocje to również często poczucie wyższości, jakie nam towarzyszy. Jeśli właśnie należymy do tego rodzaju osób, to często wydaje nam się, ba, jesteśmy wręcz przekonani, że wiemy lepiej, jesteśmy lepsi, ludzie się nie znają, nie mają o niczym zielonego pojęcia, a do tego są tacy małostkowi i …po prostu głupi. Oczywiście, na zewnątrz gramy uprzejmych, zachowując pozory sympatii i zainteresowania innymi, a w myślach gardzimy czy współczujemy rozmówcy, uważając go za człowieka niższej kategorii niż my sami jesteśmy. Słuchając czyichś bolączek, kiwamy ze zrozumieniem głową, zastanawiając się przy tym, co nas to w ogóle obchodzi…

Być może powyższe emocje, są ci obce, a wówczas prawdopodobnie, trapi cię inna zgryzota, która wcale nie jest prostsza w użyciu, a którą jest niepewność. To straszne dla wielu uczucie, powoduje, ze paraliżuje nas niemoc, niezdolność do próbowania, starania się, czy czasem powiedzenia „nie”. Boimy się, jesteśmy na wstępie przekonani o naszym niepowodzeniu, a z drugiej strony nienawidzimy się za to jacy jesteśmy i nie dziwimy temu, że inni nie traktują nas poważnie czy nie szanują, gdyż my sami mamy już dość swojego miałczenia, jęczenia i ciągłego: ja nie potrafię, boję się, nie zrobię tego, nie pójdę tam…

Ech, emocje, emocje. Czy tego chcemy czy nie, czasami nas dopadają. Zapewne pracujemy nad nimi, staramy się okiełznać te negatywne, czujemy strasznie i podle, gdy pod ich wpływem skrzywdzimy drugiego człowieka a w końcu dochodzimy do opamiętania. Ale co zrobić? Chyba taka jest właśnie nasza ludzka natura: prawdziwa, bo niedoskonała, bo nie tylko pozytywna i gładka, niczym tafla szkła. Każde, nawet najładniejsze lustro w niebanalnej oprawie, ma chociaż minimalne rysy, a sztuką jest ich zauważenie i dokonanie wszystkiego aby kolejne się już nie pojawiały, Czy jest to proste zadanie? Chyba najtrudniejsze z jakim przyjdzie nam się zmierzyć, ponieważ radzenie sobie ze złymi emocjami prawdopodobnie trwa przez całe życie. Prawdopodobnie, ponieważ jeszcze nie sprawdziłam, ale jak sprawdzę to napiszę.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Umowy handlowe w praktyce
    Termin: 2018-05-24 - 2018-05-25Korzyści dla uczestników szkolenia: uzyskanie specjalistycznej wiedzy w zakresie konstruowania umów gospodarczych pozyskanie umiejętności poprawnego kształtowania treści umów ze szczególnym uwzględnieniem elementów zabezpieczających wykonanie zobowiązania […]
  • Budowanie zespołu poprzez komunikację, pracę zespołową i relacje
    Termin: 2018-05-28 - 2018-05-29Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby zainteresowane doskonaleniem praktycznych umiejętności związanych z komunikacją w sytuacjach zawodowych. Podstawą sukcesu rynkowego firmy, handlowej czy też produkcyjnej jest jej potencjał ludzki. Dobrze pracujący zespół pozwala przedsiębiorstwu utrzymać pozycje na rynku, wyprzedzać konku […]
  • Obsługa klienta i budowanie długotrwałych relacji
    Termin: 2018-05-28 - 2018-05-29Korzyści dla uczestników szkolenia: Nabycie umiejętności kreatywnego rozwiązywania trudnych sytuacji w relacji z klientami, Nabycie umiejętności radzenia sobie z naciskami, pretensjami i agresją ze strony beneficjentów, Ukształtowanie asertywnej postawy wobec beneficjenta, Poznanie znaczenia i kluczowej roli obsługi Klienta w k […]
  • Przywództwo w praktyce. Nowoczesne techniki zarządzania zespołem
    Termin: 2018-05-28 - 2018-05-29Szkolenie skierowane jest do osób, które zarządzają zespołami pracowników (kierownicy, dyrektorzy, menedżerowie, liderzy projektów) i do wszystkich, którzy chcą praktycznie przećwiczyć swoje umiejętności z tego zakresu. Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili: Zastosować zasady przewodzenia zespołami i budowania własnego wizerun […]
  • Skuteczny specjalista działu zakupów
    Termin: 2018-05-28 - 2018-05-29Profesjonalne negocjacje zakupowe Celem szkolenia jest rozwój wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji pracy działu zakupów oraz technik negocjacji zakupowych. Zagadnienia poruszane na szkoleniu obejmują obszary optymalizacji zakupów na potrzeby organizacji oraz przygotowanie i przeprowadzenie efektywnego procesu negocjacyjn […]
  • Procesowa „narzędziownia” HR - czyli zarządzanie talentami, systemami ocen okresowych, zarządzanie rozwojem i motywacją
    Termin: 2018-05-29 - 2018-05-29 Jak zidentyfikować, rozwinąć i zatrzymać najlepszych – programy Zarządzania Talentami Jak działy ZZL i Rozwoju przyczyniają się obecnie do sukcesu i efektywności działań przedsiębiorstwa? Czy dział ZZL może być partnerem biznesowym firmy? Jaka jest rola zarządzania karierą i tworzenie ścieżek karier w budowaniu motywacji praco […]
  • Archiwizacja Dokumentacji - Warsztaty dla prowadzących archiwa zakładowe/składnice akt
    Termin: 2018-05-29 - 2018-05-29Opis szkolenia: Korzyści dla uczetników szkolenia: Uczestnicy zapoznają się z zasadami procesu tworzenia prawa wewnętrznego, przybliżone zostana zagadnienia związane z organizacją obiegu korespondencji, czynności kancelaryjnych, trybu przekazywania dokumentacji akt spraw zakończonych z komórek organizacyjnych do archiwum zakład […]
  • Prezentacje i wystąpienia publiczne w sytuacjach zawodowych
    Termin: 2018-05-29 - 2018-05-30Podczas szkolenia uczestnicy: poznają zasad tworzenia dobrego wystąpienia, ukierunkowanego na osiągnięcie zaplanowanego celu w określonym czasie. Poznanie narzędzi do ich konstruowania. dowiedzą się jak prezentować treści, gdzie patrzeć, co zrobić z rękami, jak stać, jaka postawa ciała, paradźwięki, ton głosu […]
  • Rewolucyjne zmiany w systemie ochrony danych osobowych. Stosowanie RODO i nowych przepisów krajowych.
    Termin: 2018-05-29 - 2018-05-2925 maja 2018 r. zaczną obowiązywać przepisy unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych - RODO, jak również regulacje nowej ustawy o ochronie danych osobowych modyfikującej w odpowiednim zakresie zapisy RODO, a także wprowadzona zostanie ustawa – przepisy wprowadzające ustawę o ochronie danych osobowych, nowelizująca sz […]
  • LIDER I JEGO ZESPÓŁ czyli jak budować efektywnie współpracujące ze sobą zespoły. AKADEMIA LIDERA MODUŁ IV
    Termin: 2018-05-30 - 2018-05-30W życiu zawodowym, a także poza nim, często stajemy się uczestnikami, bądź obserwatorami pracy zespołowej. W zależności od tego, w jakich warunkach ona przebiega, może przynieść wiele korzyści albo strat. Zespół może być świetnie działającą jednostką, która wspaniale radzi sobie w rozwiązywaniu rozmaitych problemów, ale może te […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode