Jak poradzić sobie z trudnym „szefem”.

Nikt z nas nie jest doskonały i dlatego też należy pogodzić się z naszymi ułomnościami. Punkt widzenia zmienia się jednak, jeśli tą niedoskonałą w naszym mniemaniu osobą, jest nasz przełożony. Wówczas, w ekstremalnych sytuacjach, może dość do sytuacji, kiedy będziemy gotowi zrezygnować z pracy, biorąc pod uwagę perspektywę kolejnych lat z naszym szefem.

Jakie problematyczne typy przełożonych możemy wyróżnić, oraz jak sobie z nimi poradzić, odpowiedź znajdziecie poniżej…

Niewzruszony pracoholik, to osoba, która wydaje się nie mieć żadnych ludzkich odruchów. Jego twarz nie wyraża żadnych emocji, nigdy nie wiemy, czy ma dobry czy zły humor, ponieważ zupełnie nie można tego po nim poznać. To co dla niego istotne, to wyniki pracy, raporty, sprawozdania i tabelki. Na nic zatem zda się twoje tłumaczenie, że spóźniłaś się do pracy, ponieważ zachorowało ci dziecko. Beznamiętnym tonem, odpowie ci rzeczowo, że skoro wiedziałaś, że córka jest chora, to należało po prostu nastawić budzik na pół godziny wcześniej, ot praktyczne przecież i logiczne podejście, nieprawdaż? Czy istnieje jednak jakiś cień nadziei na uzyskanie czegoś od takiego przełożonego.

Okazuje się, że rzeczywiście istnieje coś, co możemy nawet nazwać prostym rozwiązaniem. Jak zostało to wyżej zauważone, szef robot, lubi gdy wszystko jest wykonane, a zatem, jeśli rzeczywiście musisz odebrać córkę wcześniej z przedszkola, nie stosuj rzewnych przemówień, ponieważ taką metodą nic nie wskórasz. Liczy się efekt i konkret. Udaj się do szefa z listą rzeczy, które udało ci się dziś sfinalizować, przygotuj podsumowanie wykonanych zadań, a jeśli przekona się, że rzeczywiście wszystko domknęłaś, nie będzie miał formalnych argumentów, aby cię chwilę wcześniej nie puścić, a tylko takie konkrety do niego trafią.

Kolejny typ, na który możesz natrafić to zazwyczaj niestety kobieta. Kiedy zobaczyłeś ją po raz pierwszy pomyślałeś pewnie, co za profesjonalna i kompetentna osoba. Skąd takie wrażenie? Ze sposobu, w jaki się ubiera i czesze. Zapewne jest to kobieta wyjątkowo zadbana, o nienagannej figurze, nieskazitelnym makijażu i świetnie skrojonych, służbowych garsonkach. Czy jednak te cechy sprawiają, że jest ona rzeczywiście kompetentną i rzetelną osobą. Niestety, obawiam się, że może to być jedynie zbudowana fasada. Często na swojej ścieżce zawodowej spotykamy bowiem osoby, nad którymi zastanawiamy się, co one tak w ogóle robią, oprócz tego, że dobrze wyglądają.

Co więcej, taki szef, może wręcz przeszkadzać w pracy całego zespołu, podejmując decyzje na podstawie nikomu nieznanych przesłanek. Małe doświadczenie, brak niezbędnej wiedzy sprawiają, ze trudno mu coś wytłumaczyć i przekonać do naszych racji. To co najgorsze, to fakt, że po pewnym czasie, okazuje się, że wszystkie negatywy poszczególnych sytuacji, czy też podjętych rozwiązań, to nie wiedzieć czemu nasza wina. Czy można coś z tym zrobić? Przyznam się, ze sytuacja jest w tym przypadku niewesoła, gdyż zazwyczaj przed zarządem, czy decydentami, nasza szefowa gra wykwalifikowaną pracownicę, która świetnie kieruje zarówno ludźmi jak i projektami. Jedyna rada, to chyba robić swoje z nadzieją, że w końcu ktoś wyżej zauważy, ze to jedynie zespół pracuje na wyniki i utrzymanie oddziału, a pani kierownik spija jedynie całą śmietankę.

Kolejny typ to tak zwana chorągiewka, z uwagi na zmienność nastrojów twojego przełożonego. Jednego dnia pisze ci pochwalne maile, mówi, żebyście się nie przepracowywali i wcześniej wyszli na lunch, a następnego: od rana słyszysz jedynie trzaskanie drzwiami,  oraz krzyki, abyście się wzięli w końcu do roboty. Co możesz poradzić? Na szczęście, w przypadku takiego neurotyka, rozwiązanie jest dość proste. Wystarczy, abyś załatwiał istotne sprawy, czy przesyłał niezbędne zestawienia czy też raporty, w tych dniach, kiedy szef będzie w wyśmienitym i przyjaznym otoczeniu nastroju. Natomiast, jak tylko zauważysz gromy w jego oczach, umykaj w najdalszy kąt biura, a może uda ci się uniknąć bezpośredniego starcia.

Prawdopodobnie ostatni typ szefa, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć to tak zwany: pan i władca. Zazwyczaj jest to całkiem inteligenta i doświadczona osoba, która niestety uważa, że w swoim zespole ma samych  niewykwalifikowanych pracowników, którzy bez nadzoru są jedynie w stanie dobrze coś skserować. Raz na jakiś czas, przyznaje, że oto Pan Kowalski ma coś jednak do powiedzenia, ale rzeczony podwładny wcale nie ma z tego powodu przesłanek ku satysfakcji, gdyż tak szybko jak stał się pupilkiem szefa, straci to zaszczytne stanowisko, gdyż prędzej czy później wykona coś nie do końca tak, jak widziałby to jego przełożony. Mając takiego szefa, jedyne co możemy zrobić, to starać się pracować jak najlepiej i w miarę możliwości, nie bać się przedstawiać swojego zdania. Szef okazuje się bowiem bardziej tolerować tych, którzy potrafią myśleć i wyrażać swoje opinie, od tych, którzy boją się odezwać.

Który szef, to najmniejsze zło, trudno stwierdzić, tym bardziej, że czasami nasz przełożony może być medianą wszystkich typów. Niezależnie jednak od tego z kim przyjdzie nam pracować, starajmy się wykonywać nasze obowiązki najlepiej jak potrafimy, a wówczas nawet największy postrach firmy, nie będzie się miał do czego przyczepić.


Powrót do strony z artykułami

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Jeden komentarz do “Jak poradzić sobie z trudnym „szefem”.”

  1. 10/05/2011 o godz. 10:50, Jarek pisze:

    Tytuł artykułu wskazuje, że znajdziemy w nim odpowiedzi na pytanie „Jak poradzić sobie z trudnym szefem?” Jednak brak bezpośrednich rozwiązań, a warto się nad tym zastanowić.

    Oto kilka praktycznych rad jak żyć w harmonii z szefem, z każdym nawet tym najtrudniejszym:
    1) Rozwijanie rzetelności i własnej kompetencji umacnia naszą pozycję w rozmowach z szefem. Zadbajmy zatem o własny rozwój oraz profesjonalizm.
    2) Stawiajmy na rozwiązania dyplomatyczne. Nie plotkujmy, nie oskarżajmy, a dużo negocjujmy.
    3) Pamiętajmy, jakie zadania ma szef, rozumiejmy jego kompetencje i cele działania. Pamiętajmy, że kieruje się on innymi kryteriami podejmowania decyzji niż my.
    4) Nauczmy się panować nad własnymi emocjami. Dzięki kontrolowaniu samego siebie budujemy swój pozytywny wizerunek i lepiej radzimy sobie w sytuacjach trudnych.

    Ten ostatni punki, jest pierwszy od którego powinniśmy zacząć.

    Życzę wszystkim życia w harmonii ze swoim szefem.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Media Relations - warsztat PR Managera
    Termin: 2019-07-29 - 2019-07-30. Warsztat PR managera to zajęcia, których celem jest przekazanie kompendium wiedzy i narzędzi z zakresu kontaktów z mediami. Podczas szkolenia, uczestnicy, przede wszystkim ćwiczą – doskonalą swój warsztat, lub uczą się go od początku. Zajęcia te pozwalają na rozwinięcie swoich dziennikarskich umiejętności, takich jak pisanie, […]
  • Młody menadżer - jak stworzyć zwycięski zespół
    Termin: 2019-07-29 - 2019-07-30. Celem szkolenia jest dostarczenie niezbędnej wiedzy i umiejętności w zakresie kluczowych technik menedżerskich. Uczestnicy poznają praktyczne aspekty zarządzania na początku drogi kierowniczej, tak aby już na wstępie wyrobić w sobie skuteczne nawyki zarządzania i komunikacji z zespołem. Korzyści dla Uczestników szkolenia: […]
  • Cross-selling i up-selling, czyli maksymalizowanie zysków z jednej transakcji
    Termin: 2019-08-01 - 2019-08-02. Cel szkolenia: Wzmocnienie stałej efektywności sprzedażowej uczestników warsztatu ze szczególnym uwzględnieniem maksymalizowania zysków z jednej transakcji. Korzyści szczegółowe dla uczestników szkolenia: Możliwość zdobycia i doskonalenia umiejętności z zakresu: […]
  • Nowoczesne formy marketingu
    Termin: 2019-08-01 - 2019-08-02. Szkolenie z nowoczesnych form marketingu ma, przede wszystkim, na celu przedstawienie uczestnikom alternatywnych metod i narzędzi marketingowych, dzięki którym podniosą efektywność dotarcia do odbiorców bez dużych nakładów finansowych. & […]
  • Coachingowy styl zarządzania jako skuteczne narzędzie zarządzania personelem (coaching biznesowy)
    Termin: 2019-08-05 - 2019-08-06. „Jeśli chcesz dokonać czego wielkiego i dodatku w dobrym towarzystwie – zacznij rozwijać swoich pracowników stosując coaching.” Jest to obecnie najbardziej popularny i najbardziej skuteczny sposób zarządzania, motywowania i rozwijania potencjału pracowników. Coaching dotyczy ROZWOJU i wkraczania ponad poziom, na jakim się obe […]
  • Zarządzanie konfliktem w zespole i efektywna komunikacja
    Termin: 2019-08-05 - 2019-08-06. Czy konflikt zawsze jest czymś złym? Czy warto zapobiegać konfliktom? Kiedy włączać się w rozwiązywanie konfliktów? Jak skutecznie komunikować się podczas konfliktu, gdy emocje sięgają zenitu? Często w tych tematach działamy intuicyjnie. Szkolenie ma na celu zatrzymanie się nad tymi zagadnieniami i dokładną ich analizę. Zachę […]
  • Zarządzanie sobą w czasie: organizacja czasu, delegowanie zadań, wpływ na innych
    Termin: 2019-08-06 - 2019-08-06. Głównym celem szkolenia jest rozwój postaw umożliwiających zarządzanie sobą w czasie. Stawianie celów, planowanie wyeliminowanie rabusiów czasu, stosowanie technik asertywnych w kontaktach ze współpracownikami pozwoli na lepszą organizację czasu w pracy. Szkolenie polecamy dla: Szkolenie skierowane jest do osób, które chcą na […]
  • Obieg Dokumentacji w Urzędzie Tradycyjnym i Elektronicznym (EZD)
    Termin: 2019-08-06 - 2019-08-06. Korzyści dla Uczestników szkolenia: Poznanie zasad organizacji pracy kancelaryjnej i zasad obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej w systemie EZD. Zapo […]
  • Skuteczna sprzedaż przez LinkedIn
    Termin: 2019-08-07 - 2019-08-07. Skuteczna sprzedaż przez LinkedIn to adaptacja wiedzy sprzedażowej do nowego kanału sprzedaży. To połączenie szkoleń z zakresu sprzedaży, copywritngu i social media. Sprzedaż przez LinkedIn zyskuje na popularności, głównie dzięki temu, że pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Jest również bardziej efektywnym sposobem niż col […]
  • Spółki handlowe – z uwzględnieniem regulacji dotyczących prawidłowego zawierania umów handlowych
    Termin: 2019-08-08 - 2019-08-09. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestnika z obowiązującymi przepisami w zakresie funkcjonowania spółek handlowych. Szkolenie – poprzez prezentacje wszystkich spółek - umożliwia nabycie specjalistycznej wiedzy pozwalającej w sposób swobodny podejmować decyzje w zakresie funkcjonowania spółki handlowej lub ewentualnego wyboru […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode