Jak nauczyć się odpowiadać?

„Tak odpowiedzieć, że aż odbiorcy w pięty pójdzie”, każdemu z nas, marzy się posiąść umiejętność celnego ripostowania, szybkiego i adekwatnego kwitowania sytuacji czy słownego wychodzenia z opresji. Znamy takie osoby w gronie własnym, często przysłuchujemy się podobnym w telewizji czy radio ale co do nas samych, mamy pewne zastrzeżenia i nie do końca jesteśmy usatysfakcjonowani. Dlaczego w ogóle umiejętność odpowiadania jest istotna? Ponieważ gro z nas, szczególnie w swojej pracy zawodowej, opiera się na kontaktach z innymi ludźmi i czasami przysłuchując się różnym dyskusjom, przychodzi nam do głowy refleksja, że niektórzy na własne, nieprzymuszone przez nikogo życzenie rujnują swoje kontakty biznesowe czy tracą klientów. A wystarczyłoby się po prostu przygotować….

Jak przygotować się do rozmowy, która przecież dzieje się na żywo i w przeciwieństwie do wywiadu telewizyjnego, nie da się zrobić dubla? Wystarczy przywołać najczęstsze zdania wypowiadane przez klientów, które przecież znamy na pamięć:- to jest za drogie,- nie mam teraz czasu,- ale do czego to mi jest w ogóle potrzebne,- konkurencja oferuje nam o wiele atrakcyjniejsze rozwiązania …. i tak dalej i tak dalej. I co właśnie dalej? A dalej warto zastanowić się, jak zareagować na podobne do powyższych scenariusze, a co więcej, nie przygotować sobie tylko jednego rozwiązania ale nawet kilkanaście. Tak, to nie literówka. Skąd jednak ten pomysł? Jeśli  przygotujemy tylko jedną odpowiedź, to zaraz znajdzie się ktoś, kto podważy nasze tłumaczenie, bądź zada lekko zmodyfikowane pytanie czym wprawi nas w takie zdumienie, że nie będziemy w stanie wykrzesać z siebie niczego. Natomiast ćwicząc wiele możliwości, przygotowując scenariusze różne toku wydarzeń, po prostu lepiej przygotujemy się na więcej ewentualności, co później przerodzi się w większą pewność siebie i  w realnej już sytuacji pozwoli na łączenie, modyfikowanie, wybierane tych argumentów, które w danym momencie wydadzą się nam najsłuszniejsze. Poza tym, wyuczona jedna formułka, będzie właśnie tak brzmiała, jak pusty frazes, banał, coś miałkiego i sztucznego, a uwierzcie mi, konsumenci naprawdę stają się coraz bardziej uważni, ostrożni i asertywni w konwersowaniu i nie sposób będzie ich przekonać hasłem typu: nie znajdzie pan lepszego. Oczywiście tego typu stwierdzenie może pomóc ale powinno być poparte jakimś konkretem, dowodem, faktami, wówczas nawet oporny klient może zacząć się choć zastanawiać nad opcją zakupienia od nas produktu, bądź wyrażenia zgody na usługę.

Kolejna, pomocna informacja brzmi: nie bierzmy do siebie tego co mówi nasz rozmówca. Oczywiście uważnie go słuchajmy, przyjmujmy argumenty strony przeciwnej, ale nie nastawiajmy się na słowne przepychanki, tylko na merytorykę. Jeśli dialog ma przebiegać płynnie i bez naszego zacinania, powinniśmy uspokoić się, nabrać dystansu i nie traktować rozmowy jako ostatniej, przeważającej bitwy. Jeśli właśnie tak podejdziemy do sprawy, klęska niemalże murowana. Zazwyczaj zresztą jest tak, że jak się bardzo staramy, to tym samym spinamy, denerwujemy a to prowadzi zazwyczaj do pustki w głowie, języka niczym kołek i ogarniającego nas uczucia: właśnie ponoszę kolejną porażkę.

I w końcu, kto z nas wieczorem, przy dobrej herbacie, bądź tuż przed zaśnięciem nie przerabiał w głowie rozmów, które danego dnia rzeczywiście miały miejsce. Nie raz wyrzucamy sobie: mogłem to inaczej powiedzieć, trzeba było trzy razy ugryźć się w język, albo najlepiej w ogóle nie odzywać. Warto się tak zadręczać? Zadręczać nie, ale analizować, bądź w myślach przerabiać przebyte rozmowy na lepsze scenariusze, jak najbardziej. Tego typu ćwiczenie, pomoże nam w przyszłości, gdy sytuacja czy bieg rozmowy będzie podobny, wówczas bogatsi o wcześniejsze doświadczenia, ale i przeanalizowanie sytuacji w głowie, będziemy wiedzieć jak lepiej zareagować.

I jeszcze jedna uwaga, brzmiąca jak banał ale nim nie będąca. Uwierzmy w siebie, a jeśli nie potrafimy, to warto zadać sobie jedno pytanie: jak mają uwierzyć w coś osoby postronne, skoro my sami nie mamy z tym problem….

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Komentarze: 2 do “Jak nauczyć się odpowiadać?”

  1. 05/06/2013 o godz. 11:37, bart pisze:

    warto poczytać książki dra Kochana, ciekawie zanalizował całość tematyki

    a co do „mogłem powiedzieć coś lepiej” – http://pl.wiktionary.org/wiki/esprit_d%27escalier ;)

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. 19/08/2013 o godz. 18:33, Dominik pisze:

    Niestety często przybieramy postawę obronną przy negocjacjach słownych ze złych, telewizyjnych wzorców. Widząc jak politycy wzajemnie się „pożerają” często postępujemy według schematu – „Tylko to, co ja mówię jest jedyną, słuszną racją”.
    Tymczasem sztuki negocjacji powinniśmy się uczyć już w szkołach i na studiach i to nie tylko na kierunkach związanych z marketingiem. Moim zdaniem jest to przydatna umiejętność w życiu codziennym.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • SZKOLENIE ON-LINE: Jak zarządzać pracą zdalną zespołu?
    Termin: 2020-03-31 - 2020-03-31. Z tego pakietu dowiesz się: W jaki sposób zorganizować swoją pracę zdalną i całego zespołu? Dlaczego konieczna jest zmiana roli menedżera? Kim teraz powin […]
  • SZKOLENIE ON-LINE: Praca w zespole zdalnym - narzędzia strategii marketingu i sprzedaży
    Termin: 2020-04-02 - 2020-04-02. Zapraszamy do udziału w wyjątkowym szkoleniu on-line prowadzonym przez Michała Dziekońskiego, praktyka z 20-letnim doświadczeniem sprzedażowym i marketingowym, który jest ekspertem tworzącym od kilkunastu lat intuicyjne i wartościowe szablony (przede wszystkim w Excelu, ale także w […]
  • SZKOLENIE ON-LINE: Efektywna praca zdalna
    Termin: 2020-04-03 - 2020-04-03. Z tego pakietu dowiesz się: Jakie nawyki będą wspierać pracę zdalną? Jak zorganizować przestrzeń do pracy i unikać rozpraszaczy? W jaki sposób zaplanować dzień pracy? W […]
  • Trening efektywnej sprzedaży z elementami negocjacji
    Termin: 2020-04-06 - 2020-04-07. Celem szkolenia jest nabycie praktycznych umiejętności stosowania technik sprzedaży i budowania długofalowych relacji z Klientami. Podczas szkolenia trener zaprezentuje techniki, metody i najlepsze case study z bogatego doświadczenia zawodowego. Po dwóch dniach szkolenia uczestnicy będą posiadali kompetencje niezbędne do właś […]
  • Instrukcja Kancelaryjna dla Urzędników - Warsztaty
    Termin: 2020-04-06 - 2020-04-06. Korzyści dla Uczetników szkolenia: Uczestnicy zapoznają się z zasadami procesu tworzenia prawa wewnętrznego, przybliżone zostana zagadnienia związane z organizacją obiegu korespondencji, czynności kancelaryjnych, trybu przekazywania dokumentacji akt spraw zakończonych z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego lub skła […]
  • Prawo zamówień publicznych (dla Wykonawcy) - Nowa ustawa
    Termin: 2020-04-06 - 2020-04-07. Cel i zapowiedź szkolenia: Nowa ustawa z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych - ma wejść w życie w styczniu 2021 roku. Jej użytkownicy będą musieli przygotować się odpowiednio wcześniej do jej stosowania. […]
  • Dostęp do informacji publicznej w kontekście najnowszych nowelizacji przepisów oraz RODO
    Termin: 2020-04-08 - 2020-04-08. Udział w szkoleniu ma za zadanie udzielić odpowiedzi na wiele kluczowych pytań, a także rozwiać wątpliwości dotyczące praktycznych aspektów stosowania pr […]
  • SZKOLENIE ON-LINE: Praca w zespole zdalnym - narzędzia zarządzania projektami w pracy zdalnej
    Termin: 2020-04-09 - 2020-04-09. Zapraszamy do udziału w wyjątkowym szkoleniu on-line prowadzonym przez Michała Dziekońskiego, praktyka z 20-letnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami, który jest ekspertem tworzącym od kilkunastu lat intuicyjne i warto […]
  • SZKOLENIE ON-LINE: Prawo pracy z uwzględnieniem najnowszych zmian
    Termin: 2020-04-10 - 2020-04-10. Szkolenie skierowane do osób zajmujących się sprawami kadrowymi. Uczestnicy zapoznają się ze zmianami w prawie pracy wchodzącymi w życie począwszy od 2019 r., a także zaktualizują wiedzę i rozwiną umi […]
  • MS Excel - poziom średnio-zaawansowany
    Termin: 2020-04-16 - 2020-04-17. MS Excel poziom średnio-zaawansowany Szkolenie doskonali umiejętności wykorzystania najczęściej używanych narzędzi Microsoft Excel. […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode