Jak nauczyć się odpowiadać?

„Tak odpowiedzieć, że aż odbiorcy w pięty pójdzie”, każdemu z nas, marzy się posiąść umiejętność celnego ripostowania, szybkiego i adekwatnego kwitowania sytuacji czy słownego wychodzenia z opresji. Znamy takie osoby w gronie własnym, często przysłuchujemy się podobnym w telewizji czy radio ale co do nas samych, mamy pewne zastrzeżenia i nie do końca jesteśmy usatysfakcjonowani. Dlaczego w ogóle umiejętność odpowiadania jest istotna? Ponieważ gro z nas, szczególnie w swojej pracy zawodowej, opiera się na kontaktach z innymi ludźmi i czasami przysłuchując się różnym dyskusjom, przychodzi nam do głowy refleksja, że niektórzy na własne, nieprzymuszone przez nikogo życzenie rujnują swoje kontakty biznesowe czy tracą klientów. A wystarczyłoby się po prostu przygotować….

Jak przygotować się do rozmowy, która przecież dzieje się na żywo i w przeciwieństwie do wywiadu telewizyjnego, nie da się zrobić dubla? Wystarczy przywołać najczęstsze zdania wypowiadane przez klientów, które przecież znamy na pamięć:- to jest za drogie,- nie mam teraz czasu,- ale do czego to mi jest w ogóle potrzebne,- konkurencja oferuje nam o wiele atrakcyjniejsze rozwiązania …. i tak dalej i tak dalej. I co właśnie dalej? A dalej warto zastanowić się, jak zareagować na podobne do powyższych scenariusze, a co więcej, nie przygotować sobie tylko jednego rozwiązania ale nawet kilkanaście. Tak, to nie literówka. Skąd jednak ten pomysł? Jeśli  przygotujemy tylko jedną odpowiedź, to zaraz znajdzie się ktoś, kto podważy nasze tłumaczenie, bądź zada lekko zmodyfikowane pytanie czym wprawi nas w takie zdumienie, że nie będziemy w stanie wykrzesać z siebie niczego. Natomiast ćwicząc wiele możliwości, przygotowując scenariusze różne toku wydarzeń, po prostu lepiej przygotujemy się na więcej ewentualności, co później przerodzi się w większą pewność siebie i  w realnej już sytuacji pozwoli na łączenie, modyfikowanie, wybierane tych argumentów, które w danym momencie wydadzą się nam najsłuszniejsze. Poza tym, wyuczona jedna formułka, będzie właśnie tak brzmiała, jak pusty frazes, banał, coś miałkiego i sztucznego, a uwierzcie mi, konsumenci naprawdę stają się coraz bardziej uważni, ostrożni i asertywni w konwersowaniu i nie sposób będzie ich przekonać hasłem typu: nie znajdzie pan lepszego. Oczywiście tego typu stwierdzenie może pomóc ale powinno być poparte jakimś konkretem, dowodem, faktami, wówczas nawet oporny klient może zacząć się choć zastanawiać nad opcją zakupienia od nas produktu, bądź wyrażenia zgody na usługę.

Kolejna, pomocna informacja brzmi: nie bierzmy do siebie tego co mówi nasz rozmówca. Oczywiście uważnie go słuchajmy, przyjmujmy argumenty strony przeciwnej, ale nie nastawiajmy się na słowne przepychanki, tylko na merytorykę. Jeśli dialog ma przebiegać płynnie i bez naszego zacinania, powinniśmy uspokoić się, nabrać dystansu i nie traktować rozmowy jako ostatniej, przeważającej bitwy. Jeśli właśnie tak podejdziemy do sprawy, klęska niemalże murowana. Zazwyczaj zresztą jest tak, że jak się bardzo staramy, to tym samym spinamy, denerwujemy a to prowadzi zazwyczaj do pustki w głowie, języka niczym kołek i ogarniającego nas uczucia: właśnie ponoszę kolejną porażkę.

I w końcu, kto z nas wieczorem, przy dobrej herbacie, bądź tuż przed zaśnięciem nie przerabiał w głowie rozmów, które danego dnia rzeczywiście miały miejsce. Nie raz wyrzucamy sobie: mogłem to inaczej powiedzieć, trzeba było trzy razy ugryźć się w język, albo najlepiej w ogóle nie odzywać. Warto się tak zadręczać? Zadręczać nie, ale analizować, bądź w myślach przerabiać przebyte rozmowy na lepsze scenariusze, jak najbardziej. Tego typu ćwiczenie, pomoże nam w przyszłości, gdy sytuacja czy bieg rozmowy będzie podobny, wówczas bogatsi o wcześniejsze doświadczenia, ale i przeanalizowanie sytuacji w głowie, będziemy wiedzieć jak lepiej zareagować.

I jeszcze jedna uwaga, brzmiąca jak banał ale nim nie będąca. Uwierzmy w siebie, a jeśli nie potrafimy, to warto zadać sobie jedno pytanie: jak mają uwierzyć w coś osoby postronne, skoro my sami nie mamy z tym problem….

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Komentarze: 2 do “Jak nauczyć się odpowiadać?”

  1. 05/06/2013 o godz. 11:37, bart pisze:

    warto poczytać książki dra Kochana, ciekawie zanalizował całość tematyki

    a co do „mogłem powiedzieć coś lepiej” – http://pl.wiktionary.org/wiki/esprit_d%27escalier ;)

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. 19/08/2013 o godz. 18:33, Dominik pisze:

    Niestety często przybieramy postawę obronną przy negocjacjach słownych ze złych, telewizyjnych wzorców. Widząc jak politycy wzajemnie się „pożerają” często postępujemy według schematu – „Tylko to, co ja mówię jest jedyną, słuszną racją”.
    Tymczasem sztuki negocjacji powinniśmy się uczyć już w szkołach i na studiach i to nie tylko na kierunkach związanych z marketingiem. Moim zdaniem jest to przydatna umiejętność w życiu codziennym.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Przywództwo w praktyce. Nowoczesne techniki zarządzania zespołem
    Termin: 2017-12-18 - 2017-12-19Szkolenie skierowane jest do osób, które zarządzają zespołami pracowników (kierownicy, dyrektorzy, menedżerowie, liderzy projektów) i do wszystkich, którzy chcą praktycznie przećwiczyć swoje umiejętności z tego zakresu. Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili: Zastosować zasady przewodzenia zespołami i budowania własnego wizerun […]
  • Project Manager – skuteczna komunikacja, przywództwo, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów
    Termin: 2017-12-21 - 2017-12-22Opis szkolenia: Intensywny trening dla kierowników projektów, który pozwoli na wzmocnienie kompetencji miękkich niezbędnych do sprawnego realizowania projektów. Główny nacisk podczas warsztatów zostanie położony na wzmocnienie procesu komunikacji w zespole projektowym, wzrost zaangażowania i motywacji w osiąganiu celów biznesow […]
  • Spółki handlowe – z uwzględnieniem regulacji dotyczących prawidłowego zawierania umów handlowych
    Termin: 2018-01-08 - 2018-01-09Korzyści dla uczestników: Uzyskanie specjalistycznej wiedzy w zakresie funkcjonowania spółek handlowych w obrocie gospodarczym Pozyskanie umiejętności poprawnego konstruowania wybranych umów spółek handlowych Zapoznanie z najnowszą linią orzeczniczą w zakresie wybranych zagadnień dotyczących spółek handlowych Nabycie wiedzy w z […]
  • Najefektywniejsze techniki finalizacji sprzedaży
    Termin: 2018-01-08 - 2018-01-09Cel szkolenia: Szkolenie dla handlowców pozwoli uczestnikom: Doskonalenie umiejętności sprzedażowych Budowanie wspierających oraz eliminowanie ograniczających nawyków sprzedażowych Praca na konkretnych strategiach i taktyka handlowych Wzrost efektywności sprzedaży Korzyści dla uczestników szkolenia: […]
  • Nowoczesne narzędzia selekcji pracowników, czyli rekrutacja w poszukiwaniu talentów
    Termin: 2018-01-08 - 2018-01-08Oto niektóre z umiejętności, które uczestnicy szkolenia nabędą po jego zakończeniu: uświadomienie sobie korzyści i zalet ( min. dopasowanie kandydatów do charakteru stanowiska; właściwa selekcja wstępna; zmniejszenie rotacji) właściwego przygotowania się do procesu rekrutacyjnego sporządzanie profilu zawodowego i kompetencyjneg […]
  • Rozmowa oceniająca i trudne rozmowy z pracownikami
    Termin: 2018-01-08 - 2018-01-09Praca menedżera to nieustanne kształtowanie relacji z pracownikami. W codziennej pracy przekłada się to bezpośrednio na prowadzenie rozmów z pracownikami. Od nich zależy atmosfera wśród ludzi, motywacja pracowników, a także sukces całego zespołu i firmy. Celem szkolenia jest praktyczne przećwiczenie rozmów, które każdy menedżer […]
  • ZARZĄDZANIE SZKOLENIAMI I ROZWOJEM PRACOWNIKÓW - CZYLI TRENING MISTRZÓW ROZWOJU
    Termin: 2018-01-09 - 2018-01-09 Czy szkolenia są ważne na rozwoju zasobów ludzkich we współczesnym przedsiębiorstwie? Do czego służy RAPS (badanie potrzeb szkoleniowych) i dlaczego warto je przeprowadzać planując szkolenia? Jakie konsekwencje może wywołać organizacja tzw. szkoleń „bez celu”? Jakimi metodami można badać efektywność szkoleń? Co zrobić, by wied […]
  • Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
    Termin: 2018-01-10 - 2018-01-11Szkolenie będzie esencjonalne i praktyczne, a zawarte w nim treści będą podane w takiej ilości jaka jest niezbędna do wyposażenia uczestników w kompetencje pracy z konfliktami. Część pierwszego dnia będzie poświęcona doświadczaniu i procesowi rozumienia różnych aspektów konfliktu, a w pozostałej części treningu osoby będą uczes […]
  • Trzynastka - dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników sfery budżetowej
    Termin: 2018-01-10 - 2018-01-10Cel szkoleni: zapoznanie uczestników z zasadami nabywania prawa do trzynastki, ustalenie jej wysokości i wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek budżetowych, zwanej trzynastką. Korzyści dla uczestników szkolenia: bezkolizyjne stosowanie w praktyce przepisów ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowy […]
  • Skuteczne negocjacje, czyli dlaczego tak trudno jest się nam porozumieć? Praktyczne warsztaty z zakresu skutecznych negocjacji
    Termin: 2018-01-11 - 2018-01-12Cel szkolenia: Celem szkolenia jest nabycie praktycznych umiejętności prowadzenia negocjacji. Trener podczas zajęć dzieli się z bezpośrednimi doświadczeniami i case study negocjacji m.in. z największymi koncernami samochodowymi i firmami z branży elektronicznej rozrywki. Podczas zajęć szczególna uwaga zwrócona będzie na etap pr […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode