Efektywne czytanie

Tony wiadomości, sprawozdań, artykułów, materiałów szkoleniowych, wszystko to nasza codzienna lektura, która już z założenia jest niemożliwa do przeczytania. Sami zresztą dobrze wiecie ile czasu można stracić chociażby na uporanie się z mailami, które docierają do nas co chwilę. Czy istnieją jakieś tajemne sposoby, które pomogą nam to wszystko ogarnąć. Okazuje się, że tak, a do tego nie jest to nic czego każdy z nas nie mógłby zastosować.

Przede wszystkim warto poznać trzy typowe sposoby czytania. Pierwszy z nich polega na szukaniu w tekstach, słów, czy fraz, które pomogą nam dojrzeć informację, której szukamy. Oznacza to zatem, że nie skupiamy się na każdym słowie tekstu, a wzrokiem staramy się jedynie znaleźć wyrazy klucze. Druga metoda to czytanie dla ogólnego obrazu. Staramy się zatem znaleźć te fragmenty, w których autor zawarł kompendium wiedzy, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że nie każde zdanie, czy nawet dłuższa wypowiedź, wnoszą jakąś szczególną wartość merytoryczną, dlatego też oddzielamy puste frazesy od meritum. Ostatni sposób, jest najbardziej czasochłonny, ponieważ polega na systematycznym studiowaniu każdego słowa. Do tego zazwyczaj, zaczyna się od ogólnego przejrzenia tekstu pisanego, co jeszcze bardziej wydłuża czas poświęcony na przyswojenie wiadomości. Na pocieszenie, warto przytoczyć pozytywny argument powyższego sposobu czytania, jakim jest fakt, iż z pewnością, dzięki takiej technice, żadna istotna informacja, nie umknie naszej uwadze.

Znając już stosowane przez czytelników możliwości zapoznawania się z tekstem, zastanówmy się co jest najczęstszą przyczyną nieprawidłowych strategii czytania. Lista okazuje się dość okazała:

  • Często, świadomie bądź też nie, czytając w myślach, formujemy również słowa na głos, szepcząc, bądź mrucząc pod nosem. Ci, którzy tak postępują, twierdzą, że jest to dla nich pomocne, ale warto się tego nawyku wyzbyć, gdyż każda chwila, podczas której wypowiadamy słowo po uprzednim przeczytaniu, spowalnia cały proces;
  • Podobnie działa również wskazywanie palcami. Starając się nie zgubić i podążać za tekstem, wskazujemy sobie na poszczególne słowa, co również nas opóźnia;
  • Często także, niepotrzebnie wracamy wzrokiem, do czegoś co już przeczytaliśmy, zamiast poruszać się na przód;
  • Zdarzają się również przypadku, iż czytelnik nie słyszy swojego wewnętrznego głosu kiedy czyta;
  • I chyba grzech, który od czasu do czasu zdarza się wszystkim, czytamy jakiś tekst, a po chwili okazuje się, że zupełnie nie wiemy co przeczytaliśmy, ponieważ wykonywaliśmy jedynie mechaniczną czynność, nie skupiając się przy tym zupełnie.

Jakim zatem czytelnikiem powinniśmy być, aby bez wahania można nas było nazwać efektywnymi? Przede wszystkim warto, abyśmy byli elastyczni, co w tym kontekście oznacza między innymi dopasowywanie szybkości czytania, do potrzeb. Czasami warto po prostu zwolnić bądź przyśpieszyć w zależności od tego co i dlaczego czytamy. Oczywiście powinniśmy się również umieć skoncentrować i być ciekawi informacji, które za chwilę posiądziemy. Efektywny czytelnik, to także osoba, która potrafi korzystać z różnych metod czytania. Czasami używa zatem podejścia, które polega na czytaniu każdego indywidualnego słowa i z tego tworzy dopiero całości, innym razem natomiast zaczyna od analizy ogólnej, a w późniejszym terminie przechodzi do szczegółów i niuansów. To co jest równie ważne, to umiejętność korzystania z wiedzy uprzednio już nabytej. Nic, co czytamy, nie jest wyrwane z kontekstu, praktycznie wszystko możemy jakoś umiejscowić, w czym pomagają nam wszelkie znane nam schematy.

Nasze dotychczasowe, doświadczenia, zdobyta wcześniej wiedza, pomagają nam zrozumieć i odpowiednio zinterpretować przeczytany tekst. Warto także zaakceptować fakt, iż możemy spotkać się z sytuacją, kiedy nie zrozumiemy każdego słowa pisanego. Tak, jak najbardziej może się to zdarzyć, nawet jeśli czytamy w języku ojczystym i wcale nie oznacza, że jesteśmy ignorantami. Pamiętajmy po prostu, że język, który nie jest martwy cały czas się zmienia, tworzone są ciągle kolejne neologizmy, pojęcia opisujące zachodzące zjawiska. Zresztą, wystarczy abyśmy przejrzeli słownik języka polskiego a znajdziemy mnóstwo wyrazów, których nie rozumiemy. Dlatego też, zaakceptujemy powyższy stan i czytajmy, czytajmy, ponieważ tylko wówczas możemy zniwelować pojawiające się błędy, i oczywiście nabyć nową wiedzę. Warto również czasami zrezygnować z wieczornego filmu, a wypożyczyć bądź kupić sobie jakąś dobrą książkę. Może wielu z nas, nie pamięta bowiem już tego uczucia, kiedy zamiast kłaść się spać, długimi godzinami czytaliśmy w fotelu, ponieważ nie mogliśmy się doczekać, co stanie się z naszymi bohaterami za chwilę.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Jeden komentarz do “Efektywne czytanie”

  1. 03/08/2011 o godz. 09:11, gosc pisze:

    Ciekawy artykuł,warto zapoznać się z technikami efektywnego czytania.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • DZIEŃ OTWARTY AVENHANSEN | 2019
    Termin: 2019-05-28 - 2019-05-28. […]
  • Obieg Dokumentacji w Urzędzie Tradycyjnym i Elektronicznym(EZD)
    Termin: 2019-05-30 - 2019-05-30. Korzyści dla Uczetników szkolenia: Poznanie zasad organizacji pracy kancelaryjnej i zasad obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej w systemie EZD. Zapoznanie z podstawowymi przepisami regulującymi postępowanie z dokumentacją. Zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie zar […]
  • Zarządzanie konfliktem w zespole i efektywna komunikacja
    Termin: 2019-06-03 - 2019-06-04. Czy konflikt zawsze jest czymś złym? Czy warto zapobiegać konfliktom? Kiedy włączać się w rozwiązywanie konfliktów? Jak skutecznie komunikować się podczas konfliktu, gdy emocje sięgają zenitu? Często w tych tematach działamy intuicyjnie. Szkolenie ma na celu zatrzymanie się nad tymi zagadnieniami i dokładną ich analizę. Zachę […]
  • Storytelling w biznesie
    Termin: 2019-06-03 - 2019-06-04. Szkolenie przedstawia najbardziej sprawdzone sposoby opowiadania historii i daje narzędzia do ich samodzielnego budowania. Dzięki kontekstowi biznesowemu stanowi trampolinę do budowania zajmujących opowieści wyróżniających Twoją działalność. Cel szkolenia: Celem szkolenia jest wyposażenie Uczestników w najbardziej skuteczne n […]
  • Umowy handlowe w praktyce
    Termin: 2019-06-03 - 2019-06-04. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zasadami konstruowania umów najczęściej spotykanych w obrocie gospodarczym. Korzyści dla uczestników szkolenia: uzyskanie specjalistycznej wiedzy w zakresie konstruowania umów gospodarczych, & […]
  • Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami inteligencji emocjonalnej i asertywności
    Termin: 2019-06-03 - 2019-06-04. Warsztat szkoleniowy pokazuje i uświadamia, w jaki sposób ludzie na siebie oddziałują i z czego składa się komunikacja międzyludzka. Uczestnicy zapoznają się w praktyce z najskuteczniejszymi stylami i strategiami komunikacyjnymi, umożliwiającymi dokładne zrozumienie drugiej strony. „Jascha Heifetz (sławny amerykański skrzypek […]
  • Nowoczesne formy marketingu
    Termin: 2019-06-03 - 2019-06-04. Szkolenie z nowoczesnych form marketingu ma, przede wszystkim, na celu przedstawienie uczestnikom alternatywnych metod i narzędzi marketingowych, dzięki którym podniosą efektywność dotarcia do odbiorców bez dużych nakładów finansowych. & […]
  • Negocjacje zaawansowane emocjonalnie - rola kłamstwa i emocji
    Termin: 2019-06-03 - 2019-06-04. Celem szkolenia jest przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z procesem negocjacji – na każdym etapie (od przygotowania poprzez przeprowadzenie aż do zadań związanych z zamknięciem). Dodatkowy cel szkolenia to uświadomienie, iż nawet najlepiej przygotowany i poprowadzony proces, może ulec fiasku, kiedy w grę wejdą na […]
  • Profesjonalne podejście do klienta z uwzględnieniem obsługi trudnego klienta
    Termin: 2019-06-04 - 2019-06-05. Praca z klientami wymaga doskonałego podejścia - nie tylko nastawienia na rozwiązywanie problemów, czy umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami – a przede wszystkim proaktywnej, asertywnej postawy i umiejętności budowania relacji z klientami. Obsługa klienta jest niezwykle ważna dla organizacji, którym zależy na nawiąz […]
  • Zamówienia publiczne poniżej 30 tys.€ oraz inne wyłączone z obowiązku stosowania ustawy Pzp z uwzględnieniem zasad konkurencyjnego udzielania zamówień w projektach unijnych
    Termin: 2019-06-05 - 2019-06-05. Cel szkolenia: Celem szkolenia jest przedstawienie teoretycznych zagadnień, ale przede wszystkim praktycznych doświadczeń i rozwiązań w zakresie wydatkowania środków o wartości nieprzekraczającej 30 tys. € oraz innych zamówień wyłączonych ze stosowania ustawy Pzp. Bardzo istotnym zagadnieniem dotyczącym zamówień wyłączonych z […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode