Czy chcemy tu pracować?

Rotacja pracowników wewnątrz firmy to rzecz naturalna, której nie sposób uniknąć. Zawsze będą występowały sytuacje w których ludzie dla nas pracujący będą odchodzili z pracy. Przyczyny takiego zachowania mogą być różne – od niechęci spowodowanej charakterem wykonywanych obowiązków, zbyt dużej ich ilości w stosunku do kompetencji bądź niezgranie się ze swoim szefem. Jak głosi stare przysłowie – „Przychodzi się do firmy, a odchodzi od szefa”. Czy tak jest w istocie? Co zrobić, aby pracownik został z nami, zamiast przekazywać swoje doświadczenie i kompetencje naszej konkurencji?

Gdy pojawiają się wątpliwości co do stanu faktycznego roli pełnionej w obecnej firmie, pracownik może zadawać sobie następujące pytania – czy chce mi się pracować w tej firmie? Czy spełniam się w niej zawodowo, czy pozwala mi na spełnianie swoich planów dotyczących nie tylko warstwy profesjonalnej, ale także i osobistej? Czy firma dla której oddaje większość swojego czasu i życia, wypełnia odpowiednio swoją rolę zapewniając swoim pracownikom, czyli również i mnie, godne warunki pracy i jednocześnie, czy jest na tyle silna, aby zapewnić mi pracę przez najbliższe lata? Jak bym się zachował w sytuacji gdyby oferta pracy firmy konkurencyjnej okazała się lepsza aniżeli to, co dziś ma do zaoferowania mój obecny pracodawca? To są pytania, które być może nie zaistniały nigdy w głowie osoby u nas zatrudnionej. Być może nikt nie waha się aż tak bardzo, aby móc pomyśleć sobie o możliwości znalezienia nowej, zapewniającej lepsze warunki ekonomiczne pracy. Jeżeli już mam prace, myśli sobie pracownik, to po co zaprzątać sobie głowę szukaniem ciekawszej oferty? Pracodawca może naiwnie sądzić, że gdy pozyskał już pracownika, ten z pewnością zostanie u niego na dobre i na złe. Jednak w rzeczywistości, szukaniem ciekawszej oferty zajmuje się każdy, kto myśli o własnym rozwoju, stawia na zdobywanie doświadczenia, gdy jeszcze jest młody i bez zobowiązań tak mocnych, które powstrzymywały go przed znalezieniem miejsca, w którym będzie się realizował. Możemy być natomiast pewni że o tym myśli, jeżeli nie staramy się o to, aby w naszej firmie czuł, że trafił w miejsce od którego odchodzić nie chce.

Według badań przeprowadzonych w roku 2008, Analiza Fluktuacji Pracowników wskazuje na to, iż najczęstszą przyczyną zmiany miejsca zatrudnienia były zarówno powody osobiste, rodzinne i zdrowotne, oraz brak satysfakcjonującego wynagrodzenia. Polskiego pracownika nadal najbardziej motywują zarobki, jakie otrzymuje za wykonywane obowiązki. Dużym mankamentem wśród pracowników jest nierówny stosunek otrzymywanych zarobków przez kadrę zarządzająca w porównaniu do szeregowych pracowników. Lecz tutaj sprawa jest oczywista – zakres obowiązków i odpowiedzialność jaka idzie w parze z takim stanowiskiem, oraz ilość czasu spędzana faktycznie na pracy na rzecz przedsiębiorstwa skłania większość pracowników do akceptacji mniejszych pensji w ramach już wykonywanej pracy. Czyli, nikt nie chciałby przejąć nagle obowiązków szefa nawet za cenę wyższych dochodów. 10 % pracowników którzy brali udział w badaniu wskazuje na brak satysfakcji z wykonywanych obowiązków, a poniżej 3 % że dostawali zbyt dużo obowiązków jak na swoje kompetencje i zajmowane stanowisko.

Odejście pracownika może mieć jeden z dwóch charakterów – albo jest to decyzja osobista, którą pracownik sam podejmuje, lub przymusowa, gdy pracownik zostaje np. zwolniony dyscyplinarnie, zachodzi u nas w firmie proces redukcji etatów lub reorganizacja. Istotnym elementem który należy brać zawszę pod uwagę gdy rozpatrujemy powody odejścia pracownika z firmy jest płaca. To jest truizm, lecz biorąc pod uwagę wynik badań który przytoczyłem powyżej, należy zadbać, aby pracownik nie odnosił wrażenia, że inne osoby na podobnym stanowisku w konkurencyjnej firmie dostają większe pieniądze niż on za tak samo wykonywaną pracę. Z pomocą tutaj przychodzi pozapłacowy system motywacyjny. Wprowadzenie systemu motywującego ma ogromne zalety – jest elastyczny, bo motywowanie może przybierać różny charakter. Od nas zależy, za co tak na prawdę przyznamy pracownikowi dodatkową gratyfikację finansową – za staż w firmie, za doskonałą komunikację z innymi członkami zespołu, za wykonanie zamierzonego projektu przed końcowym terminem oddania, lub dowolnie innym aspektem pracy. Rozmowa w cztery oczy ze swoim pracownikiem również nie zaszkodzi. Prowadzenie rozmów z osobami które dla nas pracują o tym, czego oczekują od nas jako swoich przełożonych, czego potrzebują najbardziej w danej chwili pomoże zdiagnozować stan naszego podwładnego. Trafniej dobrany model motywujący, dopasowany dokładnie do potrzeb odniesie o wiele większy sukces. Przełoży się to później na zwiększoną efektywność pracy takiej osoby, a przecież o to właśnie chodzi, aby zmotywowany odpowiednio człowiek miał więcej energii do pracy.

Dodatkowym elementem wpływającym na zwiększenie zadowolenia obecnie zatrudnionych u nas osób jest wprowadzenie innych pomysłów na pozapłacowe systemy motywacyjne: może to być rodzinny pakiet dodatkowego ubezpieczenia medycznego, atrakcyjna wycieczka, karnet do kina, teatru, opery, karnet na siłownię, basen, zajęcia sportowe, dodatkowe dni urlopowe, kursy pozwalające na doskonalenie języków obcych, wyjazdy integracyjne, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne, prenumerata czasopism, publiczna pochwała i wiele, wiele innych. Różnych pomysłów na dodatkowe wynagrodzenie pracownika jest na prawdę ogromna ilość, wystarczy trochę inwencji i chęci.

Z pracownikiem który jest już u nas powinniśmy, co jest oczywiste, dużo rozmawiać. Rozmowa rozwiązuje konflikty, zapobiega im zanim jeszcze rozpętają się na dobre. Rozmowa pozwoli przewidzieć nastroje pracowników w przyszłości, zrozumieć lepiej obecną sytuację. Wiedząc o problemach osobistych swoich najbliższych współpracowników łatwiej będzie nam okazać im wyrozumiałość w trudnych chwilach, a za okazaną pomoc z naszej strony spotka nas większa chęć do pracy z drugiej strony. Pracownika po tym jak już zdecydował się u nas pracować nie trzeba więcej przekonywać do tego, że dokonał dobrego wyboru – on powinien to już wiedzieć od początku swojej działalności w firmie. Zadowolony ze swojej pracy pracownik nie będzie rozważał możliwości odejścia do konkurencji, bo to problem zarówno dla niego, jak i dla nas, który pochłania pieniądze, czas i energię.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Media Relations - warsztat PR Managera
    Termin: 2019-07-29 - 2019-07-30. Warsztat PR managera to zajęcia, których celem jest przekazanie kompendium wiedzy i narzędzi z zakresu kontaktów z mediami. Podczas szkolenia, uczestnicy, przede wszystkim ćwiczą – doskonalą swój warsztat, lub uczą się go od początku. Zajęcia te pozwalają na rozwinięcie swoich dziennikarskich umiejętności, takich jak pisanie, […]
  • Młody menadżer - jak stworzyć zwycięski zespół
    Termin: 2019-07-29 - 2019-07-30. Celem szkolenia jest dostarczenie niezbędnej wiedzy i umiejętności w zakresie kluczowych technik menedżerskich. Uczestnicy poznają praktyczne aspekty zarządzania na początku drogi kierowniczej, tak aby już na wstępie wyrobić w sobie skuteczne nawyki zarządzania i komunikacji z zespołem. Korzyści dla Uczestników szkolenia: […]
  • Cross-selling i up-selling, czyli maksymalizowanie zysków z jednej transakcji
    Termin: 2019-08-01 - 2019-08-02. Cel szkolenia: Wzmocnienie stałej efektywności sprzedażowej uczestników warsztatu ze szczególnym uwzględnieniem maksymalizowania zysków z jednej transakcji. Korzyści szczegółowe dla uczestników szkolenia: Możliwość zdobycia i doskonalenia umiejętności z zakresu: […]
  • Nowoczesne formy marketingu
    Termin: 2019-08-01 - 2019-08-02. Szkolenie z nowoczesnych form marketingu ma, przede wszystkim, na celu przedstawienie uczestnikom alternatywnych metod i narzędzi marketingowych, dzięki którym podniosą efektywność dotarcia do odbiorców bez dużych nakładów finansowych. & […]
  • Coachingowy styl zarządzania jako skuteczne narzędzie zarządzania personelem (coaching biznesowy)
    Termin: 2019-08-05 - 2019-08-06. „Jeśli chcesz dokonać czego wielkiego i dodatku w dobrym towarzystwie – zacznij rozwijać swoich pracowników stosując coaching.” Jest to obecnie najbardziej popularny i najbardziej skuteczny sposób zarządzania, motywowania i rozwijania potencjału pracowników. Coaching dotyczy ROZWOJU i wkraczania ponad poziom, na jakim się obe […]
  • Zarządzanie konfliktem w zespole i efektywna komunikacja
    Termin: 2019-08-05 - 2019-08-06. Czy konflikt zawsze jest czymś złym? Czy warto zapobiegać konfliktom? Kiedy włączać się w rozwiązywanie konfliktów? Jak skutecznie komunikować się podczas konfliktu, gdy emocje sięgają zenitu? Często w tych tematach działamy intuicyjnie. Szkolenie ma na celu zatrzymanie się nad tymi zagadnieniami i dokładną ich analizę. Zachę […]
  • Zarządzanie sobą w czasie: organizacja czasu, delegowanie zadań, wpływ na innych
    Termin: 2019-08-06 - 2019-08-06. Głównym celem szkolenia jest rozwój postaw umożliwiających zarządzanie sobą w czasie. Stawianie celów, planowanie wyeliminowanie rabusiów czasu, stosowanie technik asertywnych w kontaktach ze współpracownikami pozwoli na lepszą organizację czasu w pracy. Szkolenie polecamy dla: Szkolenie skierowane jest do osób, które chcą na […]
  • Obieg Dokumentacji w Urzędzie Tradycyjnym i Elektronicznym (EZD)
    Termin: 2019-08-06 - 2019-08-06. Korzyści dla Uczestników szkolenia: Poznanie zasad organizacji pracy kancelaryjnej i zasad obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej w systemie EZD. Zapo […]
  • Skuteczna sprzedaż przez LinkedIn
    Termin: 2019-08-07 - 2019-08-07. Skuteczna sprzedaż przez LinkedIn to adaptacja wiedzy sprzedażowej do nowego kanału sprzedaży. To połączenie szkoleń z zakresu sprzedaży, copywritngu i social media. Sprzedaż przez LinkedIn zyskuje na popularności, głównie dzięki temu, że pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Jest również bardziej efektywnym sposobem niż col […]
  • Spółki handlowe – z uwzględnieniem regulacji dotyczących prawidłowego zawierania umów handlowych
    Termin: 2019-08-08 - 2019-08-09. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestnika z obowiązującymi przepisami w zakresie funkcjonowania spółek handlowych. Szkolenie – poprzez prezentacje wszystkich spółek - umożliwia nabycie specjalistycznej wiedzy pozwalającej w sposób swobodny podejmować decyzje w zakresie funkcjonowania spółki handlowej lub ewentualnego wyboru […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode