Czy chcemy tu pracować?

Rotacja pracowników wewnątrz firmy to rzecz naturalna, której nie sposób uniknąć. Zawsze będą występowały sytuacje w których ludzie dla nas pracujący będą odchodzili z pracy. Przyczyny takiego zachowania mogą być różne – od niechęci spowodowanej charakterem wykonywanych obowiązków, zbyt dużej ich ilości w stosunku do kompetencji bądź niezgranie się ze swoim szefem. Jak głosi stare przysłowie – „Przychodzi się do firmy, a odchodzi od szefa”. Czy tak jest w istocie? Co zrobić, aby pracownik został z nami, zamiast przekazywać swoje doświadczenie i kompetencje naszej konkurencji?

Gdy pojawiają się wątpliwości co do stanu faktycznego roli pełnionej w obecnej firmie, pracownik może zadawać sobie następujące pytania – czy chce mi się pracować w tej firmie? Czy spełniam się w niej zawodowo, czy pozwala mi na spełnianie swoich planów dotyczących nie tylko warstwy profesjonalnej, ale także i osobistej? Czy firma dla której oddaje większość swojego czasu i życia, wypełnia odpowiednio swoją rolę zapewniając swoim pracownikom, czyli również i mnie, godne warunki pracy i jednocześnie, czy jest na tyle silna, aby zapewnić mi pracę przez najbliższe lata? Jak bym się zachował w sytuacji gdyby oferta pracy firmy konkurencyjnej okazała się lepsza aniżeli to, co dziś ma do zaoferowania mój obecny pracodawca? To są pytania, które być może nie zaistniały nigdy w głowie osoby u nas zatrudnionej. Być może nikt nie waha się aż tak bardzo, aby móc pomyśleć sobie o możliwości znalezienia nowej, zapewniającej lepsze warunki ekonomiczne pracy. Jeżeli już mam prace, myśli sobie pracownik, to po co zaprzątać sobie głowę szukaniem ciekawszej oferty? Pracodawca może naiwnie sądzić, że gdy pozyskał już pracownika, ten z pewnością zostanie u niego na dobre i na złe. Jednak w rzeczywistości, szukaniem ciekawszej oferty zajmuje się każdy, kto myśli o własnym rozwoju, stawia na zdobywanie doświadczenia, gdy jeszcze jest młody i bez zobowiązań tak mocnych, które powstrzymywały go przed znalezieniem miejsca, w którym będzie się realizował. Możemy być natomiast pewni że o tym myśli, jeżeli nie staramy się o to, aby w naszej firmie czuł, że trafił w miejsce od którego odchodzić nie chce.

Według badań przeprowadzonych w roku 2008, Analiza Fluktuacji Pracowników wskazuje na to, iż najczęstszą przyczyną zmiany miejsca zatrudnienia były zarówno powody osobiste, rodzinne i zdrowotne, oraz brak satysfakcjonującego wynagrodzenia. Polskiego pracownika nadal najbardziej motywują zarobki, jakie otrzymuje za wykonywane obowiązki. Dużym mankamentem wśród pracowników jest nierówny stosunek otrzymywanych zarobków przez kadrę zarządzająca w porównaniu do szeregowych pracowników. Lecz tutaj sprawa jest oczywista – zakres obowiązków i odpowiedzialność jaka idzie w parze z takim stanowiskiem, oraz ilość czasu spędzana faktycznie na pracy na rzecz przedsiębiorstwa skłania większość pracowników do akceptacji mniejszych pensji w ramach już wykonywanej pracy. Czyli, nikt nie chciałby przejąć nagle obowiązków szefa nawet za cenę wyższych dochodów. 10 % pracowników którzy brali udział w badaniu wskazuje na brak satysfakcji z wykonywanych obowiązków, a poniżej 3 % że dostawali zbyt dużo obowiązków jak na swoje kompetencje i zajmowane stanowisko.

Odejście pracownika może mieć jeden z dwóch charakterów – albo jest to decyzja osobista, którą pracownik sam podejmuje, lub przymusowa, gdy pracownik zostaje np. zwolniony dyscyplinarnie, zachodzi u nas w firmie proces redukcji etatów lub reorganizacja. Istotnym elementem który należy brać zawszę pod uwagę gdy rozpatrujemy powody odejścia pracownika z firmy jest płaca. To jest truizm, lecz biorąc pod uwagę wynik badań który przytoczyłem powyżej, należy zadbać, aby pracownik nie odnosił wrażenia, że inne osoby na podobnym stanowisku w konkurencyjnej firmie dostają większe pieniądze niż on za tak samo wykonywaną pracę. Z pomocą tutaj przychodzi pozapłacowy system motywacyjny. Wprowadzenie systemu motywującego ma ogromne zalety – jest elastyczny, bo motywowanie może przybierać różny charakter. Od nas zależy, za co tak na prawdę przyznamy pracownikowi dodatkową gratyfikację finansową – za staż w firmie, za doskonałą komunikację z innymi członkami zespołu, za wykonanie zamierzonego projektu przed końcowym terminem oddania, lub dowolnie innym aspektem pracy. Rozmowa w cztery oczy ze swoim pracownikiem również nie zaszkodzi. Prowadzenie rozmów z osobami które dla nas pracują o tym, czego oczekują od nas jako swoich przełożonych, czego potrzebują najbardziej w danej chwili pomoże zdiagnozować stan naszego podwładnego. Trafniej dobrany model motywujący, dopasowany dokładnie do potrzeb odniesie o wiele większy sukces. Przełoży się to później na zwiększoną efektywność pracy takiej osoby, a przecież o to właśnie chodzi, aby zmotywowany odpowiednio człowiek miał więcej energii do pracy.

Dodatkowym elementem wpływającym na zwiększenie zadowolenia obecnie zatrudnionych u nas osób jest wprowadzenie innych pomysłów na pozapłacowe systemy motywacyjne: może to być rodzinny pakiet dodatkowego ubezpieczenia medycznego, atrakcyjna wycieczka, karnet do kina, teatru, opery, karnet na siłownię, basen, zajęcia sportowe, dodatkowe dni urlopowe, kursy pozwalające na doskonalenie języków obcych, wyjazdy integracyjne, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne, prenumerata czasopism, publiczna pochwała i wiele, wiele innych. Różnych pomysłów na dodatkowe wynagrodzenie pracownika jest na prawdę ogromna ilość, wystarczy trochę inwencji i chęci.

Z pracownikiem który jest już u nas powinniśmy, co jest oczywiste, dużo rozmawiać. Rozmowa rozwiązuje konflikty, zapobiega im zanim jeszcze rozpętają się na dobre. Rozmowa pozwoli przewidzieć nastroje pracowników w przyszłości, zrozumieć lepiej obecną sytuację. Wiedząc o problemach osobistych swoich najbliższych współpracowników łatwiej będzie nam okazać im wyrozumiałość w trudnych chwilach, a za okazaną pomoc z naszej strony spotka nas większa chęć do pracy z drugiej strony. Pracownika po tym jak już zdecydował się u nas pracować nie trzeba więcej przekonywać do tego, że dokonał dobrego wyboru – on powinien to już wiedzieć od początku swojej działalności w firmie. Zadowolony ze swojej pracy pracownik nie będzie rozważał możliwości odejścia do konkurencji, bo to problem zarówno dla niego, jak i dla nas, który pochłania pieniądze, czas i energię.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • 3 kroki do szczęścia
    Termin: 2019-10-19 - 2019-10-19. Życie jest ciągłą zmianą. Znając odpowiednie narzędzia możemy kształtować naszą rzeczywistość, kierunkować zmianę zgodnie z tym, czego pragniemy, o czym marzymy. Używając prostych metod możemy świadomie kreować nasze życie. Przez kilkanaście lat (a nawet k […]
  • Od NIE do TAK w procesie sprzedaży
    Termin: 2019-10-22 - 2019-10-23. Cel szkolenia: Wzmocnienie stałej efektywności sprzedażowej uczestników warsztatu ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności radzenia sobie z uprzedzeniem, obawą, czy obiekcją Klienta na różnych etapach procesu sprzedaży. Korzyści dla uczestników: Dowiesz się jak wykorzystać wiedzę psychologic […]
  • W pracy rysujesz przewagę zyskujesz! Czyli myślenie wizualne w biznesie i edukacji
    Termin: 2019-10-26 - 2019-10-26. Chcesz aby Twój zespół pracował efektywniej? Chcesz żeby był bardziej zmotywowany? Chcesz przyciągnąć uwagę współpracowników, klientów, słuchaczy? Szukasz sp […]
  • Prawo własności intelektualnej w praktyce
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. Cele szkolenia: Kompleksowe przedstawienie zagadnień związanych z regulacjami prawa własności intelektualnej Praktyczne podejście ochrony własności intelektualnej Poszerzenie komp […]
  • Dostęp do informacji publicznej w kontekście najnowszych nowelizacji przepisów oraz RODO
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-28. Udział w szkoleniu ma za zadanie udzielić odpowiedzi na wiele kluczowych pytań, a także rozwiać wątpliwości dotyczące praktycznych aspektów stosowania przepisów z zakresu tematyki związanej z dostępem do informacji publicznej. Podczas szkolenia zostaną poruszone zagadnienia odnoszące się do interpretacji posiadanych danych i […]
  • MS Excel - poziom zaawansowany
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. MS Excel - poziom zaawansowany Szkolenie doskonali umiejętności wykorzystania najczęściej używanych narzędzi MS Excel. Adresaci: osoby często używające Excela osoby chc […]
  • Budżetowanie i zarządzanie kosztami w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. Szkolenie ma za zadanie przybliżyć w praktyce treści takie jak: cel finansowy zarządzania przedsiębiorstwem, budżetowanie kapitałów, budżetowanie gotówki, koszty w cyklu operacyjnym, zarządzanie kosztami: koszty stałe czy koszty zmienne, zarządzanie kosztami: koszty osobowe czy koszty utrzymywania majątku, zarządzanie kosztam […]
  • Pokonaj stres na zawsze
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. Przyspieszone bicie serca, napięcie w ciele, mdłości w okolicach żołądka ... Znasz dobrze ten stan? A dodatkowo natłok niepokojących myśli, które płyną szerokim strumieniem, poza Twoją kontrolą i nie jesteś w stanie się ich pozbyć ... Strach ... Masz tak? My też te stany dobrze znamy, nie tylko jako ludzie, ale przede wszystk […]
  • Nowoczesne narzędzia selekcji pracowników, czyli rekrutacja w poszukiwaniu talentów
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-28. Każda firma potrzebuje dobrych pracowników, odpowiednio dopasowanych do jej wymogów, które z kolei są pod wpływem presji rynku, jego potrzeb i możliwości. Cele szkolenia: W dzisiejszych czasach - ludzie, którzy chcą być odpowiedzialni za proces rekrutacji i selekcji w firmie powinni umieć wykorzystywać […]
  • Profesjonalna Asystentka Zarządu / Sekretarka
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. Asystentka Zarządu/Sekretarka powinna być świetnym organizatorem, strategiem i doskonale radzić sobie w nieoczekiwanych sytuacjach. W większości firm jest pierwszą osobą, z którą styka się klient, więc od jej profesjonalizmu w znacznym stopniu, zależy wizerunek firmy. Praca na tym stanowisku w […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode