3 filary komunikacji międzyludzkiej

Komunikacja międzyludzka jest stałym elementem naszego życia. Wpływa ona zasadniczo na takie obszary, jak nasza sytuacja społeczna, stosunki interpersonalne czy wyzwania, przed którymi stoimy. Coraz częściej słyszymy o ogromnej wadze umiejętności komunikacyjnych w społeczeństwie. Nikogo nie dziwią już kursy z relacji interpersonalnych, zasad prowadzenia rozmowy czy umiejętności negocjacyjnych.

Czy zdajemy sobie jednak sprawę z rzeczywistego znaczenia tych umiejętności w naszym życiu? Czy umiemy na co dzień tak komunikować się z ludźmi, aby w efekcie uzyskać obustronne porozumienie? Zapewne nie, dlatego warto popracować nad rozwinięciem pewnych cech, które ułatwią nam skuteczniejsze komunikowanie się w życiu prywatnym i biznesowym.

Umiejętność aktywnego słuchania

Komunikowanie się jest podstawowym procesem interakcji międzyludzkich i oznacza wymianę informacji przez partnerów. W wymianie tej kluczową rolę odgrywa element słuchania, dlatego chcąc poprawić swoje zdolności komunikacyjne warto popracować nad rozwojem tej umiejętności. Zastanów się, czy podczas rozmowy siedzisz blisko swego rozmówcy, kiwasz głową, utrzymujesz kontakt wzrokowy i wydajesz dźwięki potwierdzające rozumienie (np.: mhm). Zastanów się, czy zadajesz doprecyzowujące pytania, parafrazujesz to, co usłyszałeś, a mimiką, uśmiechem i postawą ciała potwierdzasz chęć dalszego kontaktu. W celu rozwoju umiejętności aktywnego słuchania warto zadać sobie kilka pytań:

  • Czy rozmawiając mówię przez cały czas?
  • Czy przerywam innym?
  • Czy patrzę na osobę mówiącą i wysyłam jej sygnały, że ją słucham?
  • Czy zanim mój rozmówca skończy mówić, zaczynam się spierać?
  • Czy wszystkie tematy rozmowy przypominają mi moje doświadczenia, przez co czuję, że muszę o nich dodatkowo opowiedzieć?
  • Czy kończę zdanie swojego rozmówcy, jeżeli robi zbyt długą przerwę?
  • Czy czekam niecierpliwie, aż rozmówca skończy, aby podzielić się swoją historią?
  • Czy zastanawiam się nad swoją wypowiedzią w momencie, gdy mówi mój rozmówca?
  • Czy skupiam się na detalach wyglądu swojego rozmówcy podczas jego wypowiedzi?
  • Czy podtrzymuję rozmowę kiwając głową i potwierdzając, że słucham?

Umiejętność prowadzenia rozmowy

Jak wiemy, komunikacja to proces dwustronny, oprócz bycia dobrym słuchaczem należy być też dobrym rozmówcą. Dobrzy rozmówcy zawsze wiedzą, co i w jaki sposób chcą powiedzieć. Rozumieją reakcję partnera w rozmowie i potrafią używać zrozumiałego i jasnego języka. Potrafią ponadto utrzymać uwagę słuchacza i podążać tropem jego myśli, nawet jeżeli jest to sprzeczne z ich poglądami. Wiedzą, że większość procesu komunikowania się przebiega bez słów. W określeniu,
czy i Ty jesteś dobrym rozmówcą pomogą Ci uczciwe odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy to Ty rozpoczynasz i kończysz rozmowę?
  • Czy narzucasz temat swojemu rozmówcy?
  • Czy pamiętasz, o czym mówił Twój rozmówca przed Twoją wypowiedzią?
  • Czy rozmawiasz na tematy, które są dla Ciebie interesujące?
  • Czy sugerujesz swojemu rozmówcy, co w trakcie rozmowy powinien robić?
  • Czy zwracasz uwagę na kwestie, które w rozmowie porusza Twój rozmówca?
  • Czy starasz się za wszelką cenę przekonać kogoś do swoich racji?
  • Czy dajesz się przekonać innym do ich stanowiska?
  • Czy kończąc rozmowę wiesz, czego chciał od Ciebie Twój rozmówca?
  • Czy masz pewność, że Twój rozmówca zrozumiał to, co do niego mówiłeś?

Umiejętność wypowiadania się

Dobrzy mówcy koncentrują się zawsze nie na sobie, lecz na tym, co chcą powiedzieć. Dbają o jasną strukturę wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, wnioski), a także znają i stosują rozmaite techniki utrzymania uwagi słuchacza. Używają przykładów, opowiadają barwne historie, nierzadko też w trakcie rozmowy piszą lub rysują ubogacając swoje wypowiedzi obrazami. Zwracają uwagę na reakcję słuchaczy, pilnując, aby nikt nie poczuł się znudzony. Są zdystansowani, uśmiechnięci, pełni optymizmu i poczucia humoru. Co jakiś czas dają słuchaczom odetchnąć, a także kontrolują czas swojej wypowiedzi.

Oceniając swoje umiejętności w tym obszarze, zastanów się nad następującymi kwestiami:

  • Czy potrafisz formułować swoje wypowiedzi „ludzkim” językiem, czy może przemawiasz w oficjalnym, książkowym lub urzędowym tonie?
  • Czy zdania Twojego przemówienia są przejrzyste, krótkie i jasne?
  • Czy Twoje przemówienia są rzeczowe i oparte na faktach?
  • Czy wypowiadasz się zrozumiale dla swych słuchaczy?
  • Czy wyrażasz emocje w swoim przemówieniu?
  • Czy spieszysz się przemawiając, czy właśnie nadmiernie rozwlekasz swe wypowiedzi?
  • Czy Twoja mimika jest spokojna i umiarkowana, czy odwraca uwagę słuchaczy od treści Twego wystąpienia?
  • Czy mówisz głośno i wyraźnie?
  • Czy Twoje wypowiedzi kierowane są „w przestrzeń”, czy też dbasz, aby cały czas utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcami?
  • Czy przygotowujesz się do przemówienia obliczając czas jego trwania?

Umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej są niezbędne, jeżeli chcemy owocnie porozumiewać się z otaczającymi nas ludźmi. Warto zatem zastanowić się nad sobą, poznać swoje dobre i złe komunikacyjne nawyki, dostrzec błędy w swoim postępowaniu i podjąć trud zmiany, której efektem będzie pełniejsze zrozumienie drugiego człowieka.

AVENHANSEN Sp. z o.o.

www.szkolenia.avenhansen.pl

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 5.4/10 (10 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: -2 (from 2 votes)
3 filary komunikacji międzyludzkiej, 5.4 out of 10 based on 10 ratings

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Młody Menedżer - zarządzanie zespołem
    Termin: 2019-02-25 - 2019-02-26. Nauczysz się na treningu pierwsze kroki młodego menedżera: pewności siebie i samokontroli, budowania wizerunku odważnego lidera, radzić sobie z oporem członków zespołu w związku z Twoją nową rolą, sprawnie omijać zagrożenia typowe dla młodych menedżerów, motywującego delegowania celów i zadań, egzekwo […]
  • Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami inteligencji emocjonalnej
    Termin: 2019-02-25 - 2019-02-26. Warsztat szkoleniowy pokazuje i uświadamia, w jaki sposób ludzie na siebie oddziałują i z czego składa się komunikacja międzyludzka. Uczestnicy zapoznają się w praktyce z najskuteczniejszymi stylami i strategiami komunikacyjnymi, umożliwiającymi dokładne zrozumienie drugiej strony. „Jascha Heifetz (sławny amerykański skrzypek […]
  • Archiwizacja Dokumentacji - Warsztaty dla prowadzących archiwa zakładowe/składnice akt
    Termin: 2019-02-27 - 2019-02-27. Cel szkolenia: Nabycie umiejętności praktycznych archiwizacji akt spraw zakończonych do archiwum zakładowego i archiwum państwowego. Stosowania normatywów kancelaryjno-archiwalnych w Podmiocie. Uniknięcie odpowiedzialności za niewłaściwe postępowanie z dokumentem […]
  • Zarządzanie szkoleniami i rozwojem pracowników - czyli trening mistrzów rozwoju
    Termin: 2019-03-04 - 2019-03-04. Czy szkolenia są ważne na rozwoju zasobów ludzkich we współczesnym przedsiębiorstwie? Do czego służy RAPS (badanie potrzeb szkoleniowych) i dlaczego warto je przeprowadzać planując szkolenia? Jakie konsekwencje może wywołać organizacja tzw. szkoleń „bez celu”? Jakimi metodami można badać efektywność szkoleń? Co zrobić, by wie […]
  • Warsztaty kreatywnego myślenia
    Termin: 2019-03-04 - 2019-03-05. Celem szkolenia jest praktyczne rozwijanie kreatywności w zespole. Poruszane zagadnienia będą dotyczyły technik kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Techniki i narzędzia kreatywne mają pomóc zespołom w twórczym i nieszablonowym podejściu do tematu. Chodzi w nich o to, żeby stworzyć atmosferę pracy twórczej i dać po […]
  • Negocjacyjne wywieranie wpływu
    Termin: 2019-03-04 - 2019-03-05. Cel szkolenia: Wzmocnienie i przygotowanie pracowników do samodzielnego i efektywnego prowadzenia negocjacji ze szczególnym uwzględnieniem negocjacyjnego wywierania wpływu. Korzyści dla uczestników: W efekcie szkolenia poznasz: 1. Analizę typów Klientów wraz ze wskazówkami jakie narzędzia […]
  • Techniki sprzedaży i skuteczna komunikacja w obsłudze klienta
    Termin: 2019-03-04 - 2019-03-05. Celem szkolenia jest rozwój kluczowych umiejętności wspierających handlowca w osiąganiu ambitnych celów sprzedażowych. Szkolenie dostarcza wiedzę i umiejętności w oparciu o sprawdzone etapy rozmowy handlowej oraz zaawansowane techniki komunikacji z klientem. Szkolenie polecamy dla: Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby zain […]
  • Rozmowy oceniające i inne metody zarządzania zasobami ludzkimi
    Termin: 2019-03-05 - 2019-03-05. Jak zidentyfikować, rozwinąć i zatrzymać najlepszych? – programy Zarządzania Talentami. Jak działy ZZL i Rozwoju przyczyniają się obecnie do sukcesu i efektywności działań przedsiębiorstwa? Jak robić wewnętrzny i zewnętrzny PR dla HR? Czy systemy Ocen Okresowych mogą być najlepszym narzędziem rozwoju i motywowania pracowników […]
  • Rekrutacja i selekcja w nowoczesnej organizacji
    Termin: 2019-03-06 - 2019-03-06. Skuteczna rekrutacja w dzisiejszych czasach oznacza wybór lojalnego, kompetentnego i efektywnego pracownika, który zwiąże się z firmą na kilka lat. Taka sytuacja wymusza na osobach zajmujących się rekrutacją pracowników oraz na wyspecjalizowanych firmach poszukiwanie nowych źródeł pozyskiwania pracowników, rozwijania umiejętn […]
  • Coachingowy styl zarządzania jako skuteczne narzędzie zarządzania personelem (coaching biznesowy)
    Termin: 2019-03-06 - 2019-03-07. „Jeśli chcesz dokonać czego wielkiego i dodatku w dobrym towarzystwie – zacznij rozwijać swoich pracowników stosując coaching.” Jest to obecnie najbardziej popularny i najbardziej skuteczny sposób zarządzania, motywowania i rozwijania potencjału pracowników. Coaching dotyczy ROZWOJU i wkraczania ponad poziom, na jakim się obe […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode