3 filary komunikacji międzyludzkiej

Komunikacja międzyludzka jest stałym elementem naszego życia. Wpływa ona zasadniczo na takie obszary, jak nasza sytuacja społeczna, stosunki interpersonalne czy wyzwania, przed którymi stoimy. Coraz częściej słyszymy o ogromnej wadze umiejętności komunikacyjnych w społeczeństwie. Nikogo nie dziwią już kursy z relacji interpersonalnych, zasad prowadzenia rozmowy czy umiejętności negocjacyjnych.

Czy zdajemy sobie jednak sprawę z rzeczywistego znaczenia tych umiejętności w naszym życiu? Czy umiemy na co dzień tak komunikować się z ludźmi, aby w efekcie uzyskać obustronne porozumienie? Zapewne nie, dlatego warto popracować nad rozwinięciem pewnych cech, które ułatwią nam skuteczniejsze komunikowanie się w życiu prywatnym i biznesowym.

Umiejętność aktywnego słuchania

Komunikowanie się jest podstawowym procesem interakcji międzyludzkich i oznacza wymianę informacji przez partnerów. W wymianie tej kluczową rolę odgrywa element słuchania, dlatego chcąc poprawić swoje zdolności komunikacyjne warto popracować nad rozwojem tej umiejętności. Zastanów się, czy podczas rozmowy siedzisz blisko swego rozmówcy, kiwasz głową, utrzymujesz kontakt wzrokowy i wydajesz dźwięki potwierdzające rozumienie (np.: mhm). Zastanów się, czy zadajesz doprecyzowujące pytania, parafrazujesz to, co usłyszałeś, a mimiką, uśmiechem i postawą ciała potwierdzasz chęć dalszego kontaktu. W celu rozwoju umiejętności aktywnego słuchania warto zadać sobie kilka pytań:

  • Czy rozmawiając mówię przez cały czas?
  • Czy przerywam innym?
  • Czy patrzę na osobę mówiącą i wysyłam jej sygnały, że ją słucham?
  • Czy zanim mój rozmówca skończy mówić, zaczynam się spierać?
  • Czy wszystkie tematy rozmowy przypominają mi moje doświadczenia, przez co czuję, że muszę o nich dodatkowo opowiedzieć?
  • Czy kończę zdanie swojego rozmówcy, jeżeli robi zbyt długą przerwę?
  • Czy czekam niecierpliwie, aż rozmówca skończy, aby podzielić się swoją historią?
  • Czy zastanawiam się nad swoją wypowiedzią w momencie, gdy mówi mój rozmówca?
  • Czy skupiam się na detalach wyglądu swojego rozmówcy podczas jego wypowiedzi?
  • Czy podtrzymuję rozmowę kiwając głową i potwierdzając, że słucham?

Umiejętność prowadzenia rozmowy

Jak wiemy, komunikacja to proces dwustronny, oprócz bycia dobrym słuchaczem należy być też dobrym rozmówcą. Dobrzy rozmówcy zawsze wiedzą, co i w jaki sposób chcą powiedzieć. Rozumieją reakcję partnera w rozmowie i potrafią używać zrozumiałego i jasnego języka. Potrafią ponadto utrzymać uwagę słuchacza i podążać tropem jego myśli, nawet jeżeli jest to sprzeczne z ich poglądami. Wiedzą, że większość procesu komunikowania się przebiega bez słów. W określeniu,
czy i Ty jesteś dobrym rozmówcą pomogą Ci uczciwe odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy to Ty rozpoczynasz i kończysz rozmowę?
  • Czy narzucasz temat swojemu rozmówcy?
  • Czy pamiętasz, o czym mówił Twój rozmówca przed Twoją wypowiedzią?
  • Czy rozmawiasz na tematy, które są dla Ciebie interesujące?
  • Czy sugerujesz swojemu rozmówcy, co w trakcie rozmowy powinien robić?
  • Czy zwracasz uwagę na kwestie, które w rozmowie porusza Twój rozmówca?
  • Czy starasz się za wszelką cenę przekonać kogoś do swoich racji?
  • Czy dajesz się przekonać innym do ich stanowiska?
  • Czy kończąc rozmowę wiesz, czego chciał od Ciebie Twój rozmówca?
  • Czy masz pewność, że Twój rozmówca zrozumiał to, co do niego mówiłeś?

Umiejętność wypowiadania się

Dobrzy mówcy koncentrują się zawsze nie na sobie, lecz na tym, co chcą powiedzieć. Dbają o jasną strukturę wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, wnioski), a także znają i stosują rozmaite techniki utrzymania uwagi słuchacza. Używają przykładów, opowiadają barwne historie, nierzadko też w trakcie rozmowy piszą lub rysują ubogacając swoje wypowiedzi obrazami. Zwracają uwagę na reakcję słuchaczy, pilnując, aby nikt nie poczuł się znudzony. Są zdystansowani, uśmiechnięci, pełni optymizmu i poczucia humoru. Co jakiś czas dają słuchaczom odetchnąć, a także kontrolują czas swojej wypowiedzi.

Oceniając swoje umiejętności w tym obszarze, zastanów się nad następującymi kwestiami:

  • Czy potrafisz formułować swoje wypowiedzi „ludzkim” językiem, czy może przemawiasz w oficjalnym, książkowym lub urzędowym tonie?
  • Czy zdania Twojego przemówienia są przejrzyste, krótkie i jasne?
  • Czy Twoje przemówienia są rzeczowe i oparte na faktach?
  • Czy wypowiadasz się zrozumiale dla swych słuchaczy?
  • Czy wyrażasz emocje w swoim przemówieniu?
  • Czy spieszysz się przemawiając, czy właśnie nadmiernie rozwlekasz swe wypowiedzi?
  • Czy Twoja mimika jest spokojna i umiarkowana, czy odwraca uwagę słuchaczy od treści Twego wystąpienia?
  • Czy mówisz głośno i wyraźnie?
  • Czy Twoje wypowiedzi kierowane są „w przestrzeń”, czy też dbasz, aby cały czas utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcami?
  • Czy przygotowujesz się do przemówienia obliczając czas jego trwania?

Umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej są niezbędne, jeżeli chcemy owocnie porozumiewać się z otaczającymi nas ludźmi. Warto zatem zastanowić się nad sobą, poznać swoje dobre i złe komunikacyjne nawyki, dostrzec błędy w swoim postępowaniu i podjąć trud zmiany, której efektem będzie pełniejsze zrozumienie drugiego człowieka.

AVENHANSEN Sp. z o.o.

www.szkolenia.avenhansen.pl

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 5.4/10 (10 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: -2 (from 2 votes)
3 filary komunikacji międzyludzkiej, 5.4 out of 10 based on 10 ratings

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • 3 kroki do szczęścia
    Termin: 2019-10-19 - 2019-10-19. Życie jest ciągłą zmianą. Znając odpowiednie narzędzia możemy kształtować naszą rzeczywistość, kierunkować zmianę zgodnie z tym, czego pragniemy, o czym marzymy. Używając prostych metod możemy świadomie kreować nasze życie. Przez kilkanaście lat (a nawet k […]
  • Od NIE do TAK w procesie sprzedaży
    Termin: 2019-10-22 - 2019-10-23. Cel szkolenia: Wzmocnienie stałej efektywności sprzedażowej uczestników warsztatu ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności radzenia sobie z uprzedzeniem, obawą, czy obiekcją Klienta na różnych etapach procesu sprzedaży. Korzyści dla uczestników: Dowiesz się jak wykorzystać wiedzę psychologic […]
  • Negocjacje zakupowe w praktyce
    Termin: 2019-10-24 - 2019-10-25. Celem szkolenia jest podniesienie poziomu wiedzy w zakresie posiadanych umiejętności negocjacyjnych uczestników oraz dostarczenie praktycznych narzędzi negocjacyjnych. Metody pracy, które zastosujemy podczas szkolenia: mini wykład warsztat z dużą ilością ćwiczeń i przykładami z życia . Szkolenie polecamy dla: kupców […]
  • Wystąpienia publiczne w biznesie czyli dlaczego mówienie może uratować Ci życie?
    Termin: 2019-10-24 - 2019-10-25. Ile razy wściekałeś się na siebie siedząc cicho w kącie kiedy inni mówią i zbierają brawa oraz poparcie dla swoich pomysłów? Dobrze mówiąc możesz awansować, sprzedawać, przekonywać i motywować. Twoja praca – jak większości ludzi w dzisiejszym świecie – wymaga prezentowania raportów, ofert handlowych, nowych idei, pomysłów, lu […]
  • W pracy rysujesz przewagę zyskujesz! Czyli myślenie wizualne w biznesie i edukacji
    Termin: 2019-10-26 - 2019-10-26. Chcesz aby Twój zespół pracował efektywniej? Chcesz żeby był bardziej zmotywowany? Chcesz przyciągnąć uwagę współpracowników, klientów, słuchaczy? Szukasz sp […]
  • Prawo własności intelektualnej w praktyce
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. Cele szkolenia: Kompleksowe przedstawienie zagadnień związanych z regulacjami prawa własności intelektualnej Praktyczne podejście ochrony własności intelektualnej Poszerzenie komp […]
  • Dostęp do informacji publicznej w kontekście najnowszych nowelizacji przepisów oraz RODO
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-28. Udział w szkoleniu ma za zadanie udzielić odpowiedzi na wiele kluczowych pytań, a także rozwiać wątpliwości dotyczące praktycznych aspektów stosowania przepisów z zakresu tematyki związanej z dostępem do informacji publicznej. Podczas szkolenia zostaną poruszone zagadnienia odnoszące się do interpretacji posiadanych danych i […]
  • MS Excel - poziom zaawansowany
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. MS Excel - poziom zaawansowany Szkolenie doskonali umiejętności wykorzystania najczęściej używanych narzędzi MS Excel. Adresaci: osoby często używające Excela osoby chc […]
  • Budżetowanie i zarządzanie kosztami w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. Szkolenie ma za zadanie przybliżyć w praktyce treści takie jak: cel finansowy zarządzania przedsiębiorstwem, budżetowanie kapitałów, budżetowanie gotówki, koszty w cyklu operacyjnym, zarządzanie kosztami: koszty stałe czy koszty zmienne, zarządzanie kosztami: koszty osobowe czy koszty utrzymywania majątku, zarządzanie kosztam […]
  • Pokonaj stres na zawsze
    Termin: 2019-10-28 - 2019-10-29. Przyspieszone bicie serca, napięcie w ciele, mdłości w okolicach żołądka ... Znasz dobrze ten stan? A dodatkowo natłok niepokojących myśli, które płyną szerokim strumieniem, poza Twoją kontrolą i nie jesteś w stanie się ich pozbyć ... Strach ... Masz tak? My też te stany dobrze znamy, nie tylko jako ludzie, ale przede wszystk […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode