3 filary komunikacji międzyludzkiej

Komunikacja międzyludzka jest stałym elementem naszego życia. Wpływa ona zasadniczo na takie obszary, jak nasza sytuacja społeczna, stosunki interpersonalne czy wyzwania, przed którymi stoimy. Coraz częściej słyszymy o ogromnej wadze umiejętności komunikacyjnych w społeczeństwie. Nikogo nie dziwią już kursy z relacji interpersonalnych, zasad prowadzenia rozmowy czy umiejętności negocjacyjnych.

Czy zdajemy sobie jednak sprawę z rzeczywistego znaczenia tych umiejętności w naszym życiu? Czy umiemy na co dzień tak komunikować się z ludźmi, aby w efekcie uzyskać obustronne porozumienie? Zapewne nie, dlatego warto popracować nad rozwinięciem pewnych cech, które ułatwią nam skuteczniejsze komunikowanie się w życiu prywatnym i biznesowym.

Umiejętność aktywnego słuchania

Komunikowanie się jest podstawowym procesem interakcji międzyludzkich i oznacza wymianę informacji przez partnerów. W wymianie tej kluczową rolę odgrywa element słuchania, dlatego chcąc poprawić swoje zdolności komunikacyjne warto popracować nad rozwojem tej umiejętności. Zastanów się, czy podczas rozmowy siedzisz blisko swego rozmówcy, kiwasz głową, utrzymujesz kontakt wzrokowy i wydajesz dźwięki potwierdzające rozumienie (np.: mhm). Zastanów się, czy zadajesz doprecyzowujące pytania, parafrazujesz to, co usłyszałeś, a mimiką, uśmiechem i postawą ciała potwierdzasz chęć dalszego kontaktu. W celu rozwoju umiejętności aktywnego słuchania warto zadać sobie kilka pytań:

  • Czy rozmawiając mówię przez cały czas?
  • Czy przerywam innym?
  • Czy patrzę na osobę mówiącą i wysyłam jej sygnały, że ją słucham?
  • Czy zanim mój rozmówca skończy mówić, zaczynam się spierać?
  • Czy wszystkie tematy rozmowy przypominają mi moje doświadczenia, przez co czuję, że muszę o nich dodatkowo opowiedzieć?
  • Czy kończę zdanie swojego rozmówcy, jeżeli robi zbyt długą przerwę?
  • Czy czekam niecierpliwie, aż rozmówca skończy, aby podzielić się swoją historią?
  • Czy zastanawiam się nad swoją wypowiedzią w momencie, gdy mówi mój rozmówca?
  • Czy skupiam się na detalach wyglądu swojego rozmówcy podczas jego wypowiedzi?
  • Czy podtrzymuję rozmowę kiwając głową i potwierdzając, że słucham?

Umiejętność prowadzenia rozmowy

Jak wiemy, komunikacja to proces dwustronny, oprócz bycia dobrym słuchaczem należy być też dobrym rozmówcą. Dobrzy rozmówcy zawsze wiedzą, co i w jaki sposób chcą powiedzieć. Rozumieją reakcję partnera w rozmowie i potrafią używać zrozumiałego i jasnego języka. Potrafią ponadto utrzymać uwagę słuchacza i podążać tropem jego myśli, nawet jeżeli jest to sprzeczne z ich poglądami. Wiedzą, że większość procesu komunikowania się przebiega bez słów. W określeniu,
czy i Ty jesteś dobrym rozmówcą pomogą Ci uczciwe odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy to Ty rozpoczynasz i kończysz rozmowę?
  • Czy narzucasz temat swojemu rozmówcy?
  • Czy pamiętasz, o czym mówił Twój rozmówca przed Twoją wypowiedzią?
  • Czy rozmawiasz na tematy, które są dla Ciebie interesujące?
  • Czy sugerujesz swojemu rozmówcy, co w trakcie rozmowy powinien robić?
  • Czy zwracasz uwagę na kwestie, które w rozmowie porusza Twój rozmówca?
  • Czy starasz się za wszelką cenę przekonać kogoś do swoich racji?
  • Czy dajesz się przekonać innym do ich stanowiska?
  • Czy kończąc rozmowę wiesz, czego chciał od Ciebie Twój rozmówca?
  • Czy masz pewność, że Twój rozmówca zrozumiał to, co do niego mówiłeś?

Umiejętność wypowiadania się

Dobrzy mówcy koncentrują się zawsze nie na sobie, lecz na tym, co chcą powiedzieć. Dbają o jasną strukturę wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, wnioski), a także znają i stosują rozmaite techniki utrzymania uwagi słuchacza. Używają przykładów, opowiadają barwne historie, nierzadko też w trakcie rozmowy piszą lub rysują ubogacając swoje wypowiedzi obrazami. Zwracają uwagę na reakcję słuchaczy, pilnując, aby nikt nie poczuł się znudzony. Są zdystansowani, uśmiechnięci, pełni optymizmu i poczucia humoru. Co jakiś czas dają słuchaczom odetchnąć, a także kontrolują czas swojej wypowiedzi.

Oceniając swoje umiejętności w tym obszarze, zastanów się nad następującymi kwestiami:

  • Czy potrafisz formułować swoje wypowiedzi „ludzkim” językiem, czy może przemawiasz w oficjalnym, książkowym lub urzędowym tonie?
  • Czy zdania Twojego przemówienia są przejrzyste, krótkie i jasne?
  • Czy Twoje przemówienia są rzeczowe i oparte na faktach?
  • Czy wypowiadasz się zrozumiale dla swych słuchaczy?
  • Czy wyrażasz emocje w swoim przemówieniu?
  • Czy spieszysz się przemawiając, czy właśnie nadmiernie rozwlekasz swe wypowiedzi?
  • Czy Twoja mimika jest spokojna i umiarkowana, czy odwraca uwagę słuchaczy od treści Twego wystąpienia?
  • Czy mówisz głośno i wyraźnie?
  • Czy Twoje wypowiedzi kierowane są „w przestrzeń”, czy też dbasz, aby cały czas utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcami?
  • Czy przygotowujesz się do przemówienia obliczając czas jego trwania?

Umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej są niezbędne, jeżeli chcemy owocnie porozumiewać się z otaczającymi nas ludźmi. Warto zatem zastanowić się nad sobą, poznać swoje dobre i złe komunikacyjne nawyki, dostrzec błędy w swoim postępowaniu i podjąć trud zmiany, której efektem będzie pełniejsze zrozumienie drugiego człowieka.

AVENHANSEN Sp. z o.o.

www.szkolenia.avenhansen.pl

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 5.4/10 (10 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: -2 (from 2 votes)
3 filary komunikacji międzyludzkiej, 5.4 out of 10 based on 10 ratings

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Młody Menedżer - zarządzanie zespołem, przywództwo, motywowanie
    Termin: 2019-12-12 - 2019-12-13. Zostałeś menedżerem? Brawo! Masz teraz okazję już na początku menedżerskiej drogi w pełni przygotować się do tej fascynującej i wymagającej przygody. Uniknąć kosztownych błędów i wypracować najlepsze nawyki lidera. Czy czujesz się w pełni przygotowany do nowej roli? Jeśli tak, to działaj […]
  • Przywództwo w praktyce
    Termin: 2019-12-12 - 2019-12-13. Celem szkolenia jest praktyczne przećwiczenie aspektów związanych z efektywnym zarządzaniem zespołem. Podczas szkolenia poruszane będą zagadnienia związane z budowaniem autorytetu, zadaniami lidera, zarządzaniem ludźmi, motywow […]
  • Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami inteligencji emocjonalnej i asertywności
    Termin: 2019-12-12 - 2019-12-13. Warsztat szkoleniowy pokazuje i uświadamia, w jaki sposób ludzie na siebie oddziałują i z czego składa się komunikacja międzyludzka. Uczestnicy zapoznają się w praktyce z najskuteczniejszymi stylami i […]
  • Skuteczny specjalista działu zakupów
    Termin: 2019-12-16 - 2019-12-17. Jakie są cele szkolenia dla specjalistów działu zakupów? Celem szkolenia jest rozwój wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji pracy działu zakupów oraz techni […]
  • Trening efektywnej komunikacji w biznesie
    Termin: 2019-12-17 - 2019-12-18. Mówisz sobie czasami, że z tym człowiekiem nie da się dogadać? A może masz za sobą doświadczenie zadowolenia z rozmowy z kimś i poczynionych wspólnie ustaleń do momentu, aż okazało się, że kompletnie minęliście się w zrozumieniu, a cel się oddalił? Takie sytuacje znamy z praktyki szkoleniowej, a to szkolenie powstało z myślą […]
  • Savoir-vivre w biznesie
    Termin: 2019-12-18 - 2019-12-19. Savoir-vivre to sztuka właściwego zachowania w różnych sytuacjach, dbania o to by to co robimy było nie tylko miłe dla nas ale także dla naszego otoczenia. Beata Tyszkiewicz, niekwestionowana dama polskiego kina, powiedziała: „Dama, to kobieta, która nie sprawia sobą kłopotu”. To zdanie absolutnie w całym jego znaczeniu możem […]
  • Menadżer w nowoczesnej organizacji: delegowanie, motywowanie, rozmowy z pracownikami
    Termin: 2019-12-18 - 2019-12-18. Budowanie właściwych relacji w zespole, w oparciu o wzajemny szacunek, motywowanie pracowników, kreowanie atmosfery inspirującej do realizacji wyzwań, a nie koncentrowaniu się na rozwiązywaniu jedynie problemów, to główne zadania nowoczesnego szefa. Podczas szkolenia dowiesz się, jak prowadzić efektywny zespół, jak zdobyć sza […]
  • Zarządzanie przepływami gotówki i gospodarowanie gotówką (Cash-flows management i cash management) w trakcie budowania trwałej wartości przedsiębiorstwa
    Termin: 2019-12-19 - 2019-12-20. Cashflows management - zarządzanie pieniężnymi przepływami i strumieniami gotówki zawiera w sobie zbiór fundamentalnych narzędzi umożliwiających oszacowanie wpływu działań biznesowych w zakresie kształtowania aktywów na wartość przedsiębiorstwa. Proponujemy szkolenie, dzięki któremu Szkolony będzie umiał zarządzać pieniężnymi […]
  • Wystąpienia publiczne w biznesie czyli dlaczego mówienie może uratować Ci życie?
    Termin: 2019-12-19 - 2019-12-20. Ile razy wściekałeś się na siebie siedząc cicho w kącie kiedy inni mówią i zbierają brawa oraz poparcie dla swoich pomysłów? Dobrze mówiąc możesz awansować, sprzedawać, przekonywać i motywować. Twoja praca – jak większości ludzi w dzisiejszym świecie – wymaga prezentowania raportów, ofert handlowych, nowych idei, pomysłów, lu […]
  • Budowanie zespołu poprzez komunikację, pracę zespołową i relacje
    Termin: 2019-12-19 - 2019-12-20. Podstawą sukcesu rynkowego firmy, handlowej czy też produkcyjnej jest jej potencjał ludzki. Dobrze pracujący zespół pozwala przedsiębiorstwu utrzymać pozycje na rynku, wyprzedzać konkurencję, zapewnić stabilizację dochodów, zmniejszać straty, realizować zakładane cele, realizować politykę jakości. Dobrze pracujący, zmotywowan […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode