3 filary komunikacji międzyludzkiej

Komunikacja międzyludzka jest stałym elementem naszego życia. Wpływa ona zasadniczo na takie obszary, jak nasza sytuacja społeczna, stosunki interpersonalne czy wyzwania, przed którymi stoimy. Coraz częściej słyszymy o ogromnej wadze umiejętności komunikacyjnych w społeczeństwie. Nikogo nie dziwią już kursy z relacji interpersonalnych, zasad prowadzenia rozmowy czy umiejętności negocjacyjnych.

Czy zdajemy sobie jednak sprawę z rzeczywistego znaczenia tych umiejętności w naszym życiu? Czy umiemy na co dzień tak komunikować się z ludźmi, aby w efekcie uzyskać obustronne porozumienie? Zapewne nie, dlatego warto popracować nad rozwinięciem pewnych cech, które ułatwią nam skuteczniejsze komunikowanie się w życiu prywatnym i biznesowym.

Umiejętność aktywnego słuchania

Komunikowanie się jest podstawowym procesem interakcji międzyludzkich i oznacza wymianę informacji przez partnerów. W wymianie tej kluczową rolę odgrywa element słuchania, dlatego chcąc poprawić swoje zdolności komunikacyjne warto popracować nad rozwojem tej umiejętności. Zastanów się, czy podczas rozmowy siedzisz blisko swego rozmówcy, kiwasz głową, utrzymujesz kontakt wzrokowy i wydajesz dźwięki potwierdzające rozumienie (np.: mhm). Zastanów się, czy zadajesz doprecyzowujące pytania, parafrazujesz to, co usłyszałeś, a mimiką, uśmiechem i postawą ciała potwierdzasz chęć dalszego kontaktu. W celu rozwoju umiejętności aktywnego słuchania warto zadać sobie kilka pytań:

  • Czy rozmawiając mówię przez cały czas?
  • Czy przerywam innym?
  • Czy patrzę na osobę mówiącą i wysyłam jej sygnały, że ją słucham?
  • Czy zanim mój rozmówca skończy mówić, zaczynam się spierać?
  • Czy wszystkie tematy rozmowy przypominają mi moje doświadczenia, przez co czuję, że muszę o nich dodatkowo opowiedzieć?
  • Czy kończę zdanie swojego rozmówcy, jeżeli robi zbyt długą przerwę?
  • Czy czekam niecierpliwie, aż rozmówca skończy, aby podzielić się swoją historią?
  • Czy zastanawiam się nad swoją wypowiedzią w momencie, gdy mówi mój rozmówca?
  • Czy skupiam się na detalach wyglądu swojego rozmówcy podczas jego wypowiedzi?
  • Czy podtrzymuję rozmowę kiwając głową i potwierdzając, że słucham?

Umiejętność prowadzenia rozmowy

Jak wiemy, komunikacja to proces dwustronny, oprócz bycia dobrym słuchaczem należy być też dobrym rozmówcą. Dobrzy rozmówcy zawsze wiedzą, co i w jaki sposób chcą powiedzieć. Rozumieją reakcję partnera w rozmowie i potrafią używać zrozumiałego i jasnego języka. Potrafią ponadto utrzymać uwagę słuchacza i podążać tropem jego myśli, nawet jeżeli jest to sprzeczne z ich poglądami. Wiedzą, że większość procesu komunikowania się przebiega bez słów. W określeniu,
czy i Ty jesteś dobrym rozmówcą pomogą Ci uczciwe odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy to Ty rozpoczynasz i kończysz rozmowę?
  • Czy narzucasz temat swojemu rozmówcy?
  • Czy pamiętasz, o czym mówił Twój rozmówca przed Twoją wypowiedzią?
  • Czy rozmawiasz na tematy, które są dla Ciebie interesujące?
  • Czy sugerujesz swojemu rozmówcy, co w trakcie rozmowy powinien robić?
  • Czy zwracasz uwagę na kwestie, które w rozmowie porusza Twój rozmówca?
  • Czy starasz się za wszelką cenę przekonać kogoś do swoich racji?
  • Czy dajesz się przekonać innym do ich stanowiska?
  • Czy kończąc rozmowę wiesz, czego chciał od Ciebie Twój rozmówca?
  • Czy masz pewność, że Twój rozmówca zrozumiał to, co do niego mówiłeś?

Umiejętność wypowiadania się

Dobrzy mówcy koncentrują się zawsze nie na sobie, lecz na tym, co chcą powiedzieć. Dbają o jasną strukturę wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, wnioski), a także znają i stosują rozmaite techniki utrzymania uwagi słuchacza. Używają przykładów, opowiadają barwne historie, nierzadko też w trakcie rozmowy piszą lub rysują ubogacając swoje wypowiedzi obrazami. Zwracają uwagę na reakcję słuchaczy, pilnując, aby nikt nie poczuł się znudzony. Są zdystansowani, uśmiechnięci, pełni optymizmu i poczucia humoru. Co jakiś czas dają słuchaczom odetchnąć, a także kontrolują czas swojej wypowiedzi.

Oceniając swoje umiejętności w tym obszarze, zastanów się nad następującymi kwestiami:

  • Czy potrafisz formułować swoje wypowiedzi „ludzkim” językiem, czy może przemawiasz w oficjalnym, książkowym lub urzędowym tonie?
  • Czy zdania Twojego przemówienia są przejrzyste, krótkie i jasne?
  • Czy Twoje przemówienia są rzeczowe i oparte na faktach?
  • Czy wypowiadasz się zrozumiale dla swych słuchaczy?
  • Czy wyrażasz emocje w swoim przemówieniu?
  • Czy spieszysz się przemawiając, czy właśnie nadmiernie rozwlekasz swe wypowiedzi?
  • Czy Twoja mimika jest spokojna i umiarkowana, czy odwraca uwagę słuchaczy od treści Twego wystąpienia?
  • Czy mówisz głośno i wyraźnie?
  • Czy Twoje wypowiedzi kierowane są „w przestrzeń”, czy też dbasz, aby cały czas utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcami?
  • Czy przygotowujesz się do przemówienia obliczając czas jego trwania?

Umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej są niezbędne, jeżeli chcemy owocnie porozumiewać się z otaczającymi nas ludźmi. Warto zatem zastanowić się nad sobą, poznać swoje dobre i złe komunikacyjne nawyki, dostrzec błędy w swoim postępowaniu i podjąć trud zmiany, której efektem będzie pełniejsze zrozumienie drugiego człowieka.

AVENHANSEN Sp. z o.o.

www.szkolenia.avenhansen.pl

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 5.4/10 (10 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: -2 (from 2 votes)
3 filary komunikacji międzyludzkiej, 5.4 out of 10 based on 10 ratings

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Skuteczny specjalista działu zakupów
    Termin: 2018-08-20 - 2018-08-21Profesjonalne negocjacje zakupowe Celem szkolenia jest rozwój wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji pracy działu zakupów oraz technik negocjacji zakupowych. Zagadnienia poruszane na szkoleniu obejmują obszary optymalizacji zakupów na potrzeby organizacji oraz przygotowanie i przeprowadzenie efektywnego procesu negocjacyjn […]
  • Techniki sprzedaży i skuteczna komunikacja w obsłudze klienta
    Termin: 2018-08-27 - 2018-08-28Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby zainteresowane doskonaleniem praktycznych umiejętności związanych ze sprzedażą oraz obsługą klienta. Celem szkolenia jest rozwój kluczowych umiejętności wspierających handlowca w osiąganiu ambitnych celów sprzedażowych. Szkolenie dostarcza wiedzę i umiejętności w oparciu o sprawdzone etap […]
  • Sztuka prezentacji i autoprezentacji - wystąpienia publiczne
    Termin: 2018-08-27 - 2018-08-28„Potrzeba mi 3 minut, aby przygotować przemówienie 3-godzinne; 3 godzin, aby przygotować przemówienie 3- minutowe, a będę potrzebować 6-ściu godzin, jeśli doskonale znam temat” (Bismarc) Każdy z nas pozostając w jakiejkolwiek relacji z innymi ludźmi, […]
  • Rekrutacja i selekcja w nowoczesnej organizacji
    Termin: 2018-08-27 - 2018-08-27Skuteczna rekrutacja w dzisiejszych czasach oznacza wybór lojalnego, kompetentnego i efektywnego pracownika, który zwiąże się z firmą na kilka lat. Taka sytuacja wymusza na osobach zajmujących się rekrutacją pracowników oraz na wyspecjalizowanych firmach poszukiwanie nowych źródeł pozyskiwania pracowników, rozwijania umiejętnoś […]
  • Obieg Dokumentacji w Urzędzie Tradycyjnym i Elektronicznym(EZD)
    Termin: 2018-08-28 - 2018-08-28Opis szkolenia: Korzyści dla uczetników szkolenia: Poznanie zasad organizacji pracy kancelaryjnej i zasad obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej w systemie EZD. Zapoznanie z podstawowymi przepisami regulującymi postępowanie z dokumentacją. Zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania dokumentacją od […]
  • Umowy cywilnoprawne w obrocie gospodarczym
    Termin: 2018-08-28 - 2018-08-28Celem szkolenia jest uzyskanie kompleksowej wiedzy w zakresie najbardziej powszechnych umów występujących w obrocie cywilnoprawnym. Istotne jest aby uczestnicy poznali nie tylko aspekty teoretyczne ale elementy praktyczne potrzebne w pracy zawodowej. Pozytywnym aspektem niniejszego szkolenia jest omówienie typowych umów cywilno […]
  • Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami inteligencji emocjonalnej
    Termin: 2018-08-30 - 2018-08-31Warsztat szkoleniowy pokazuje i uświadamia, w jaki sposób ludzie na siebie oddziałują i z czego składa się komunikacja międzyludzka. Uczestnicy zapoznają się w praktyce z najskuteczniejszymi stylami i strategiami komunikacyjnymi, umożliwiającymi dokładne zrozumienie drugiej strony. „Jascha Heifetz (sławny amerykański skrzypek) […]
  • Skuteczny specjalista działu zakupów
    Termin: 2018-08-31 - 2018-09-01Profesjonalne negocjacje zakupowe Celem szkolenia jest rozwój wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji pracy działu zakupów oraz technik negocjacji zakupowych. Zagadnienia poruszane na szkoleniu obejmują obszary optymalizacji zakupów na potrzeby organizacji oraz przygotowanie i przeprowadzenie efektywnego procesu negocjacyjn […]
  • Rewolucyjne zmiany w systemie ochrony danych osobowych dla działów HR
    Termin: 2018-09-03 - 2018-09-03Nadeszła rewolucja w zakresie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. 25 maja 2018 weszły do obowiązywania w Polsce przepisy unijnego rozporządzenie o ochronie danych osobowych, tzw. RODO, wraz z nową krajową ustawą o ochronie danych osobowych, modyfikującą szereg aktów prawnych w odniesieniu do przetwarzania danych zgo […]
  • Rewolucyjne zmiany w systemie ochrony danych osobowych dla działów HR
    Termin: 2018-09-04 - 2018-09-04Nadeszła rewolucja w zakresie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. 25 maja 2018 weszły do obowiązywania w Polsce przepisy unijnego rozporządzenie o ochronie danych osobowych, tzw. RODO, wraz z nową krajową ustawą o ochronie danych osobowych, modyfikującą szereg aktów prawnych w odniesieniu do przetwarzania danych zgo […]

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode