3 filary komunikacji międzyludzkiej

Komunikacja międzyludzka jest stałym elementem naszego życia. Wpływa ona zasadniczo na takie obszary, jak nasza sytuacja społeczna, stosunki interpersonalne czy wyzwania, przed którymi stoimy. Coraz częściej słyszymy o ogromnej wadze umiejętności komunikacyjnych w społeczeństwie. Nikogo nie dziwią już kursy z relacji interpersonalnych, zasad prowadzenia rozmowy czy umiejętności negocjacyjnych.

Czy zdajemy sobie jednak sprawę z rzeczywistego znaczenia tych umiejętności w naszym życiu? Czy umiemy na co dzień tak komunikować się z ludźmi, aby w efekcie uzyskać obustronne porozumienie? Zapewne nie, dlatego warto popracować nad rozwinięciem pewnych cech, które ułatwią nam skuteczniejsze komunikowanie się w życiu prywatnym i biznesowym.

Umiejętność aktywnego słuchania

Komunikowanie się jest podstawowym procesem interakcji międzyludzkich i oznacza wymianę informacji przez partnerów. W wymianie tej kluczową rolę odgrywa element słuchania, dlatego chcąc poprawić swoje zdolności komunikacyjne warto popracować nad rozwojem tej umiejętności. Zastanów się, czy podczas rozmowy siedzisz blisko swego rozmówcy, kiwasz głową, utrzymujesz kontakt wzrokowy i wydajesz dźwięki potwierdzające rozumienie (np.: mhm). Zastanów się, czy zadajesz doprecyzowujące pytania, parafrazujesz to, co usłyszałeś, a mimiką, uśmiechem i postawą ciała potwierdzasz chęć dalszego kontaktu. W celu rozwoju umiejętności aktywnego słuchania warto zadać sobie kilka pytań:

  • Czy rozmawiając mówię przez cały czas?
  • Czy przerywam innym?
  • Czy patrzę na osobę mówiącą i wysyłam jej sygnały, że ją słucham?
  • Czy zanim mój rozmówca skończy mówić, zaczynam się spierać?
  • Czy wszystkie tematy rozmowy przypominają mi moje doświadczenia, przez co czuję, że muszę o nich dodatkowo opowiedzieć?
  • Czy kończę zdanie swojego rozmówcy, jeżeli robi zbyt długą przerwę?
  • Czy czekam niecierpliwie, aż rozmówca skończy, aby podzielić się swoją historią?
  • Czy zastanawiam się nad swoją wypowiedzią w momencie, gdy mówi mój rozmówca?
  • Czy skupiam się na detalach wyglądu swojego rozmówcy podczas jego wypowiedzi?
  • Czy podtrzymuję rozmowę kiwając głową i potwierdzając, że słucham?

Umiejętność prowadzenia rozmowy

Jak wiemy, komunikacja to proces dwustronny, oprócz bycia dobrym słuchaczem należy być też dobrym rozmówcą. Dobrzy rozmówcy zawsze wiedzą, co i w jaki sposób chcą powiedzieć. Rozumieją reakcję partnera w rozmowie i potrafią używać zrozumiałego i jasnego języka. Potrafią ponadto utrzymać uwagę słuchacza i podążać tropem jego myśli, nawet jeżeli jest to sprzeczne z ich poglądami. Wiedzą, że większość procesu komunikowania się przebiega bez słów. W określeniu,
czy i Ty jesteś dobrym rozmówcą pomogą Ci uczciwe odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy to Ty rozpoczynasz i kończysz rozmowę?
  • Czy narzucasz temat swojemu rozmówcy?
  • Czy pamiętasz, o czym mówił Twój rozmówca przed Twoją wypowiedzią?
  • Czy rozmawiasz na tematy, które są dla Ciebie interesujące?
  • Czy sugerujesz swojemu rozmówcy, co w trakcie rozmowy powinien robić?
  • Czy zwracasz uwagę na kwestie, które w rozmowie porusza Twój rozmówca?
  • Czy starasz się za wszelką cenę przekonać kogoś do swoich racji?
  • Czy dajesz się przekonać innym do ich stanowiska?
  • Czy kończąc rozmowę wiesz, czego chciał od Ciebie Twój rozmówca?
  • Czy masz pewność, że Twój rozmówca zrozumiał to, co do niego mówiłeś?

Umiejętność wypowiadania się

Dobrzy mówcy koncentrują się zawsze nie na sobie, lecz na tym, co chcą powiedzieć. Dbają o jasną strukturę wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, wnioski), a także znają i stosują rozmaite techniki utrzymania uwagi słuchacza. Używają przykładów, opowiadają barwne historie, nierzadko też w trakcie rozmowy piszą lub rysują ubogacając swoje wypowiedzi obrazami. Zwracają uwagę na reakcję słuchaczy, pilnując, aby nikt nie poczuł się znudzony. Są zdystansowani, uśmiechnięci, pełni optymizmu i poczucia humoru. Co jakiś czas dają słuchaczom odetchnąć, a także kontrolują czas swojej wypowiedzi.

Oceniając swoje umiejętności w tym obszarze, zastanów się nad następującymi kwestiami:

  • Czy potrafisz formułować swoje wypowiedzi „ludzkim” językiem, czy może przemawiasz w oficjalnym, książkowym lub urzędowym tonie?
  • Czy zdania Twojego przemówienia są przejrzyste, krótkie i jasne?
  • Czy Twoje przemówienia są rzeczowe i oparte na faktach?
  • Czy wypowiadasz się zrozumiale dla swych słuchaczy?
  • Czy wyrażasz emocje w swoim przemówieniu?
  • Czy spieszysz się przemawiając, czy właśnie nadmiernie rozwlekasz swe wypowiedzi?
  • Czy Twoja mimika jest spokojna i umiarkowana, czy odwraca uwagę słuchaczy od treści Twego wystąpienia?
  • Czy mówisz głośno i wyraźnie?
  • Czy Twoje wypowiedzi kierowane są „w przestrzeń”, czy też dbasz, aby cały czas utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcami?
  • Czy przygotowujesz się do przemówienia obliczając czas jego trwania?

Umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej są niezbędne, jeżeli chcemy owocnie porozumiewać się z otaczającymi nas ludźmi. Warto zatem zastanowić się nad sobą, poznać swoje dobre i złe komunikacyjne nawyki, dostrzec błędy w swoim postępowaniu i podjąć trud zmiany, której efektem będzie pełniejsze zrozumienie drugiego człowieka.

AVENHANSEN Sp. z o.o.

www.szkolenia.avenhansen.pl

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 9.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: -1 (from 1 vote)
3 filary komunikacji międzyludzkiej, 9.0 out of 10 based on 1 rating

Napisane przez:

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS AVENHANSEN – Najbliższe szkolenia

  • Przywództwo w praktyce. Nowoczesne techniki zarządzania zespołem
    Termin: 2017-10-02 - 2016-10-03 Po szkoleniu uczestnicy będą w stanie: Zastosować zasady przewodzenia zespołami i budowania własnego wizerunku „szefa” Przedstawić teorie motywacyjne, na których opierają się praktycznie wdrażane modele Zastosować zasady motywowania pracowników Przedstawić podstawy psychologiczne, na których budowane są systemy motywacyjne Sku […]
  • Efektywna sprzedaż przez rekomendacje
    Termin: 2017-10-04 - 2017-10-04Opis szkolenia: Jeśli jesteś właścicielem firmy, zapewne twoi handlowcy przekonują Cię, jak trudny jest rynek,jak wielka jest konkurencja i że nie ma szans na wykonywanie planów sprzedaży. Jeżeli jesteś handlowcem, projektantem, doradcą finansowym, agentem ubezpieczeniowym czy mechanikiem wiesz, żepłaci Ci klient i nikt jeszcze […]
  • Sztuka prezentacji i autoprezentacji - wystąpienia publiczne
    Termin: 2017-10-04 - 2017-10-05Korzyści dla Uczestników Zdobycie umiejętności mówienia w sposób przyciągający uwagę i robienie dobrego wrażenia na odbiorcach. Sposób opowiadania dynamiczny, obrazowy i wyrazisty, wzbudzający emocje. Poznanie zasad decydujących o tym, że przekaz zostaje zapamiętany. Dowiedzą się jak skutecznie argumentować i przekonywać innych […]
  • Skuteczna sprzedaż, czyli dlaczego tak łatwo gubimy Klientów? Praktyczne warsztaty z zakresu skutecznej sprzedaży
    Termin: 2017-10-05 - 2017-10-06Cel szkolenia: Celem szkolenia jest nabycie praktycznych umiejętności stosowania technik sprzedaży i budowania długofalowych relacji z Klientami. Podczas szkolenia trener zaprezentuje techniki, metody i najlepsze case study z bogatego doświadczenia zawodowego. Po dwóch dniach szkolenia uczestnicy będą posiadali kompetencje niez […]
  • Oceny pracownicze i IPRZ w służbie cywilnej po zmianie przepisów 2015 i 2016
    Termin: 2017-10-05 - 2017-10-054 kwietnia 2016 r. oraz 27 sierpnia 2015r. weszły w życie nowe przepisy dotycząceoceny okresowej w służbie cywilnej. Wprowadzają one zmiany istotne dla kierowników, pracowników jak iKadr urzędach: nowe arkusze ocen, […]
  • Zarządzanie sobą w czasie z elementami asertywności
    Termin: 2017-10-05 - 2017-10-06Szkolenie przygotowane zostało w formie warsztatów aktywizujących uczestników, dzięki czemu będą oni mieli szansę praktycznego ćwiczenia zdobytej wiedzy. Po szkoleniu uczestnicy będą: znali podstawowe zasady zarządzania czasem potrafili ustalić priorytety zgodnie z przedstawionymi zasadami potrafili efektywnie zaplanować szereg […]
  • Prawo autorskie w praktyce.
    Termin: 2017-10-05 - 2017-10-06Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z obszerną nowelizacją prawa autorskiego, w szczególności w obszarze zmian w zakresie dozwolonego użytku publicznego, możliwości korzystania z utworów osieroconych oraz niedostępnych w handlu, wprowadzenie wynagrodzenia dla twórców za tzw. wypożyczenia biblioteczne (public lending rig […]
  • Techniki sprzedaży i skuteczna komunikacja w obsłudze klienta
    Termin: 2017-10-05 - 2017-10-06Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby zainteresowane doskonaleniem praktycznych umiejętności związanych ze sprzedażą oraz obsługą klienta. Celem szkolenia jest rozwój kluczowych umiejętności wspierających handlowca w osiąganiu ambitnych celów sprzedażowych. Szkolenie dostarcza wiedzę i umiejętności w oparciu o sprawdzone etap […]
  • Wystąpienia publiczne w biznesie czyli dlaczego mówienie może uratować Ci życie?
    Termin: 2017-10-09 - 2017-10-101. Nauczycie się „odpuszczać” sobie Obezwładniającą tremę i niepewność; […]
  • Elektroniczne Zaraządzanie Dokumentacją
    Termin: 2017-10-09 - 2017-10-09Celem szkolenia jest: Poznanie zasad organizacji pracy kancelaryjnej i zasad obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej w systemie EZD. Zapoznanie z podstawowymi przepisami regulującymi postępowanie z dokumentacją. Zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania dokumentacją od chwili jej wytworzenia do pr […]

komunikacja alternatywna dla dzieci

Komunikacja pełni bardzo ważną rolę w naszym życiu, towarzyszy nam niemal bezustannie zrozumienie dziecka które nie mówi wymaga dużo trudu.
arante.pl

namierz telefon

Nic trudnego. Jak namierzyć telefon komórkowy Sprawdz.
locked.pl

Szkolenia otwarte

Szkolenia w miejscowości:

Kraków

Warszawa

Poznań

Wrocław

Zakopane


Artykuły

qrcode